Annonce
Østjylland

Kritik: Ny fartgrænse på Strandpromenaden skulle være skiltet bedre

Det er uvist, hvor mange bilister der blev snuppet i politiets fartkontrol på Strandpromenaden i sidste uge, men kritikere og politikere skønner, at tallet ville være lavere, hvis bilisterne tidligere og bedre var blevet informeret om en ny hastighedsgrænse på vejen. Arkivfoto: Claus Thorsted
”Fartnedsættelse af farten til 50 km/t fra denne dato,” ville have været anstændig vejledning og oplysning til os trafikanter, der uvidende kørte ind i en bøde på 1500 kr.", skriver bilist. Politikere er enige og vil undersøge sagen.
Annonce

Horsens: Bilister på Strandpromenaden i Horsens burde have fået et klart og tydeligt praj om, at der er kommet nye fartgrænser på strækningen. Havde de det, kunne en del af dem - måske - have undgået fotofældens blitz ved en fartkontrol i sidste uge.

Det mener byrådspolitikerne Michael Nedersøe (DF) og Jakob Bille (LA), som sammen med en stribe bilister kritiserer forløbet omkring en nylig ændring af fartgrænsen på den centrale vej langs fjorden.

I mange år har grænsen været 60 km/t, men for nylig blev 60 km/t-skiltene fjernet, og dermed gælder nu de almindelige regler for kørsel i byzone: 50 km/t.

Dét har nogle trafikanter imidlertid ikke været opmærksomme på, så da færdselspolitiet i sidste uge parkerede en fotovogn på vejen, fik de - ifølge eget udsagn - uforskyldt en træls hilsen med hjem.

Annonce

Anstændig vejledning

En af de utilfredse bøde-modtagere er Johan Kirkmand. I et åbent brev til borgmester Peter Sørensen (S) skriver han blandt andet: "Overalt ser vi sober oplysning om ændringer på vore veje. Jeg tænker på skilte, hvor der står: ”Fra den dato til den dato udføres vejarbejde - indforstået fartnedsættelse. Bare to skilte på Strandpromenaden med teksten: ”Fartnedsættelse af farten til 50 km/t fra denne dato,” ville have været anstændig vejledning og oplysning til os trafikanter, der uvidende kørte ind i en bøde på 1500 kr.", skriver bilisten.

I et læserbrev fortsætter Lars Wulff Sørensen kritikken:


Jeg er klar over, at man selv er forpligtet til at orientere sig om fartgrænserne, men denne fremgangsmåde er ikke Horsens Kommune værdig.

Lars Wulff Sørensen


"Strandpromenaden er en af de mest befærdede veje i Horsens Kommune, og derfor vil jeg tillade mig at mene, at Horsens Kommune forinden burde have informeret om dette. Kort sagt: Det er for sløjt, Horsens Kommune. Jeg opfordrer nu til, at fartbøderne sendes til betaling hos Horsens Kommune. Jeg er klar over, at man selv er forpligtet til at orientere sig om fartgrænserne, men denne fremgangsmåde er ikke kommunen værdig."

Hans holdning vækker genklang i Facebook-kommentarsporet til en artikel, Horsens Folkeblad skrev om fartkontrollen.

Annonce

Fartgrænse på rygraden

Sporet rummer megen revsen af manglen på oplysning, og også Liberal Alliances Jakob Bille og Dansk Folkepartis Michael Nedersøe kører på med kritik.

- Så længe jeg kan huske, har man måttet køre 60 km/t på Strandpromenaden. Så når man laver om på det, synes jeg, det ville være god skik ikke bare at gøre det henover natten, men oplyse om det. Jeg vil bede om at få 50 km/t-skilte op, og kan det ikke lade sig gøre, vil jeg gerne have spørgsmålet på dagsordenen ved vores næste møde i plan- og miljøudvalget, siger Michael Nedersøe.

Selv om 60 km/t-skiltene nu er fjernet, efterlyser han forståelse for, at bilister, som bruger Strandpromenaden dagligt, har den gamle fartgrænse på rygraden - eller i speeder-foden om man vil. De bemærker muligvis ikke, at 60 km/t-skiltene er væk.

- Man har været lige hurtig nok her, siger han.

Annonce

Lugter lidt af pengemaskine

Jakob Bille er enig. Han mener samtidig, det er "halv-lusket" og "mangel på fair play" over for bilisterne, når politiet rykker ud med fartkontrol kort tid efter en regelændring, som ikke er blevet skiltet ordentligt.

- Det er selvfølgelig bilistens eget ansvar at orientere i sig trafikken og overholde fartgrænsen. Men nu har det nærmest været sådan i generationer, at man må køre 60 km/t. Det ændrer man, og så kommer der også en fartmåling. Det lugter lidt af pengemaskine, siger Jakob Bille, som påpeger, at han ikke er imod hastighedsnedsættelsen eller fartkontroller, men alene kritiserer den manglende skiltning af ændringerne.

- Måske skulle der i en uges tid have været opstillet skilte med venlige smileyer, der forklarer, at der sker en permanent fartnedsættelse. Når skiltene var væk igen, kunne politiet køre deres fartkontrol. Intet problem i det - det er fremgangsmåden, jeg ikke kan lide, siger Jakob Bille.

Både han og Michael Nedersøe vil nu undersøge forløbet omkring hastighedsnedsættelsen på Strandpromenaden nærmere.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce