Annonce
Læserbrev

Kronik: Jernbane-matador

Annonce

Ved spillets begyndelse modtager hver spiller 150 milliarder fra Banken = Statskassen. Startpenge: Når du passerer ”Start”, modtager du fra Statskassen to milliarder. Det mindste tog = parti begynder.

Spillerne er: Rasmus Prehn (Rasmus P) – Socialdemokratiet - rødt tog. Kim Christiansen (Kim C) – Dansk Folkeparti - grønt tog. Kristian Pihl Lorentzen (Kristian PL) – Venstre - blåt tog. Henning Hyllested (Henning H) – Enhedslisten - gult tog.

Henning H: "Jeg begynder – en 5’er. Det er Godstransport – det vil jeg gerne købe." Feltet koster 133 millioner til Statskassen. Jernbanen transporterer under en procent af godstransporten i Danmark. Togfonden har investeret 133 millioner i to godsterminaler i Hirtshals og Esbjerg, der ikke bruges. Du springes over to gange.

Kristian PL: "Så er det min tur – 5’er. 1. del af Togfonden – den vil jeg ikke have." Hvis du vil købe denne jernbanepakke, koster den 13 milliarder. Ryk dit tog frem til feltet ”Vestfyn”, som er en del af denne pakke. Inden da betaler du to milliarder til Statskassen, som det kostede at få budgettet på 1. del af Togfonden til at hænge sammen.

Kristian PL: "Det er træls, jeg skal betale for noget, I andre har vedtaget – Vestfyn-banen gider jeg heller ikke at have." Denne jernbane koster 4,8 milliarder. Denne jernbane var en del af Togfondens 1. del. Den er vedtaget og sat på finansloven. Ryk fem felter frem.

Kim C: "Så er det min tur – 3’er. Infrastrukturplan – den køber jeg." Feltet koster blåt og grønt tog 15 milliarder på jernbaneområdet til Statskassen. Hvis rødt og gult tog køber dette felt, skal de aflevere 13,5 milliarder til Statskassen, idet de ikke må gennemføre Togfondens 2. del, for at være med i denne 'blå' infrastrukturplan.

Rasmus P: "Min tur – en 4’er. 2. del af Togfonden – den vil jeg gerne købe." Koster gult og rødt tog 13,5 milliarder. Grønt og blåt tog vil ikke købe hele dette felt. Togfondens 2. del består bl.a. af tre nye jernbanestrækninger i Østjylland – en strækning fra Hovedgård til Hasselager – en strækning over Vejle Fjord og en strækning fra Vejle til Billund. Alle tre strækninger er VVM-undersøgt. Rødt og gult tog melder ud, at de vil gennemføre Togfondens 2. del efter et valg, hvis de får flertallet. Rødt og gult tog skal slå et ekstra slag og få en 6’er for at gennemføre det – ellers rykker man det frem, som øjnene på terningen viser.

Rasmus P: "Øv, det blev nok en 4’er – prøv lykken." Gå direkte i fængsel! Du sidder her sammen med 41 familier, der er bundet af linjeføringen Hovedgård-Hasselager. Du kommer ud ved næste valg. Det gør de 41 familier ikke!

Henning H: "Så er det mig igen. 1 – elektrificering” – den vil jeg godt købe. Køb af dette felt koster 20 milliarder. Det er bl.a. elektrificeringen af strækningen fra Fredericia til Ålborg og Roskilde til Kalundborg. Ryk herefter 20 felter frem, og ryk tre felter tilbage, da projektet er tre år forsinket, og yderligere to felter tilbage, da stort set alle broer på strækningen skal laves om for at få køreskinnerne ind under dem, samt for nedfaldne køreskinner.

Kristian PL: "Det blev en 2’er - 1. face af letbanen i Aarhus. Jeg vil ikke give en bøjet femøre for denne jernbane." Denne letbane kostede fire milliarder. Ryk ti felter tilbage på grund af alle skandalerne med denne bane. Desuden springes du over en gang, da banen til Grenaa først lige er begyndt at køre.

Kim C: "Så må det være mig – Banedanmark – ja, dem vil jeg godt have." Rammer du dette felt, skal du aflevere fem procent af dine penge til Statskassen. Det er vel cirka den procent, som Banedanmark, fra første gang, de præsenterer et projekt, til det er færdigbygget, koster mere. Banedanmark holder aldrig tidsplanen. Vejdirektoratets projekter holder både prisen og tiden, og de har sendt 10,4 milliarder tilbage til Statskassen. Du springes over to gange på grund reparationer og indsættelse af togbusser.

Kristian PL: "Så er det vist min tur igen. Bane over Vejle Fjord? – Nej tak!" Dette felt koster 4,941 milliarder. Vejle Kommune ønsker ikke denne jernbane. Sammen med Odder, Hedensted og Skanderborg kommuner, der også ligger på de planlagte nye jernbanestrækninger, ønsker de en 0-løsning – altså de nuværende jernbanestrækninger. Ryk fire felter tilbage.

Kim C: "Så er det min tur – 6’er. Jernbane mellem Billund og Vejle – yes, den køber jeg!" Grønt og blåt tog kan købe denne jernbanestrækning for 1,2 milliarder. Hver gang du kører hen over dette felt, betaler du 50 millioner til Statskassen, som underskuddet på denne jernbane bliver hvert år.

Henning H: ”Så er det mig – 4’er - 2. face af letbanen i Aarhus. Den vil jeg godt købe, men kan jeg det?" Dette felt kan endnu ikke købes, men når det bliver udbudt, kommer det til at koste mindst fire milliarder. Du betaler 60 millioner til en forundersøgelse – kan kun købes af rødt og gult tog.

Kristian PL: "Så er det vist min tur igen - 6’er – E45 jernbane vest om Aarhus?" Denne jernbanestrækning er ikke undersøgt – kan ikke købes. Den er på 12 km og er 15 km kortere end at køre ind omkring Aarhus H. Banedanmark har beregnet den til at spare 15,4 minutter inklusive et stop ved en ny Aarhus Vest-banegård. Ryk 15 felter frem.

Kristian PL: "Jeg må igen - 3’er – Aarhus 'Vest'-banegård?" Denne er ikke undersøgt – kan ikke købes. En Aarhus 'Vest'–banegård vil være til fjern- og højhastighedstog. Det vil være en 'gennemkøringsstation' med et stop på cirka to minutter. Modsat Aarhus H – der er en sækbanegård med et stop i dag på otte minutter. Der vil være mulighed for at parkere ved stationen. 90.000 biler i døgnet passerer dagligt dette punkt. En jernbanestrækning til Silkeborg er blevet forundersøgt og vil gå igennem her. Ryk seks felter frem.

Kim C: "En 3’er – Signalsystem – åh, nej!" Dette felt koster 24,4 milliarder. Det nye signalsystem er kun afprøvet på fire km jernbane i Ungarn inden køb af Banedanmark. Det kører dog nu på Nordjyske Jernbaners enkeltspor, men er mere kompliceret på resten af Danmarks jernbanenet. Det er syv år forsinket, og visse strækninger er først færdige i 2030. 4,4 milliarder dyrere end først antaget. Du rykker syv felter tilbage og springes en omgang over.

Henning H: "Kim springes over, så må det være mig igen – 5’er. Jernbane mellem Hasselager og Hovedgård – ja tak." Feltet koster 3,56 milliarder. Der kan i dag maksimalt spares fem minutter i rejsetid på denne cirka 23 km strækning. Den koster 155 millioner pr. km at anlægge eller 712 millioner kr. pr sparet minut i rejsetid. Du rykker fem felter tilbage.

Kristian PL: "Min tur igen? – 1’er. Nye el-lokomotiver – ja tak, det skulle vi have haft for længe siden, men i stedet købte vi skrammeltoget IC4." Dette felt koster 11 milliarder. DSB har nu investeret i 26 el-lokomotiver, der kan køre med en hastighed på 200 km/t. Timemodellen: (Én time mellem hver af de store byer i Danmark) kræver, at lokomotiverne kan køre 250 km/t, for at den kan gennemføres. Timemodellen kan ikke gennemføres, så rødt og gult tog rykker 11 felter tilbage. Blåt og grønt tog rykker 11 felter frem.

Sådan fortsætter politikerne til langt ud på natten med at spille Matador om jernbanen og statskassen. Hele Jernbane-matadorspillet er fiktivt, men samtlige oplysninger og tal i spillet er fakta.

togskinnermatadorspilSpillerne er: Rasmus Prehn (Rasmus P) – Socialdemokratiet - rødt tog. Kim Christiansen (Kim C) – Dansk Folkeparti - grønt tog. Kristian Pihl Lorentzen (Kristian PL) – Venstre - blåt tog. Henning Hyllested (Henning H) – Enhedslisten - gult tog. nex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nyt notat: Flere er blevet smittet ved eid-fester og en begravelse

Aarhus

Tre ud af fire århusianske studerende må blive hjemme i år: Det er pisse surt, fortæller de

Annonce