Annonce
Østjylland

Vil have internationale teaterfolk til Odder: Kulturelt videnscenter skyder op på Jernaldervej

Endnu er Pernille Bach og Christian Schrøder ikke kommet langt med indretningen af det nye kulturelle videnscenter for børn på Jernaldervej, men der skal nok komme vægge omkring toilettet. Foto: Søren E. Alwan
Christian Schrøder og Pernille Bach håber, at de kan trække teaterfolk til Odder og dermed skære lidt ned på rejsedagene.

Odder: Det er formodentlig den eneste trampolin på hele Jernaldervej, der står ud for nummer 35, men det er nok heller ikke et helt typisk firma, der er ved at blive bygget op på adressen.

Faktisk er det begyndelsen på det, som Christian Schrøder håber skal blive et kulturelt videnscenter for børn.

- Trampolinen er flyttet med for vores egne børns skyld, afslører Pernille Bach.

Sammen har de to i årevis drevet børneteateret Madam Bach. Det har medført rigtig mange rejsedage ikke mindst til Asien, hvor man er meget begejstrede for deres teaterform.

- Planen er at invitere internationale teaterfolk til Odder i stedet for altid selv at rejse, selvom vi stadig skal rejse meget, siger Christian Schrøder.

Annonce
Rachel er kommet hele vejen fra Kina for at plante et kinesisk træ på Jernaldervej, hvor Christian Schrøder og Pernille Bach åbner et kulturelt videnscenter for børn. Privatfoto

Trækker teatret fra hele Europa

Hvad der helt præcist skal foregå inde i den sorte bygning på den store grund ligger endnu ikke helt fast. Men det skal være en slags uddannelsescenter.

- Vi har lavet aftaler med flere europæiske teatre som vil komme på besøg og samarbejde med os i Odder i 2020, siger Christian Schrøder.

Inden da skulle det toilet, som foreløbig er det eneste møbel i den endnu vægløse bygning, gerne være gemt af vejen på et badeværelse og resten af det store rum gjort velegnet til kreativ udvikling.

- Det er jo faktisk lidt vildt at bygge noget, man ikke helt ved, hvad er endnu, griner Christian Schrøder.

Videnscentret bliver et supplement til Madam Bach som fortsat vil bo i Vitapark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce