Annonce
Kultur

Kulturhovedstad 2017: Flydende kvinder søsat i Aalborg

<p>De tre kvindekroppe er fuldt funktionsdygtige skibe, der skal sejle fra Aalborg til Aarhus. de er lavet af den norske kunstner Marit Benthe Norheim, der har er med ved søsætningen i Aalborg sammen med administrerende direktør for Aarhus 2017, Rebecca Matthews (tv.) Foto: Henrik Bjerregrav</p>

Tre kvinde-skibe stævnede lørdag ud fra Aalborg havn som en del af Europæisk Kulturhovedstad 2017.

En gammel, en ung og en gravid kvinde blev lørdag kl. 10 søsat fra havnen i Aalborg.

Annonce
<p>Foto: Henrik Bjerregrav</p>

De tre kvinder er 12 meter lange sejlende beton-skulpturer, skabt af den norske kunstner Marit Benthe Norheim.

<p>Foto: Henrik Bjerregrav</p>

Skibene er en del af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, og rejsen denne sommer skal være med til at øge opmærksomheden om kulturhovedstadsåret.

»Life-boats er flagskibe for vores år som Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Hele ideen bag den Europæiske Kulturhovedstad er at skabe møder mellem mennesker gennem kultur. Her er Life-boats vores fornemme ambassadører. Med de tre skulpturer trækker Life-boats tråde til det, som er fælles for alle kvinder, og samtidig rummer de en række stærke personlige beretninger om kvindeliv og kvinders levevilkår,« siger administrerende direktør for Aarhus 2017, Rebecca Matthews.

Særlige fortællinger

De tre skulpturer repræsenterer tre forskellige stadier i en kvindes liv: »Mit skib er ladet med længsel« (den unge), » Mit skib er ladet med liv« (den gravide), » Mit skib er ladet med minder« (den gamle).

Hver af de tre skulpturer rummer én eller flere særlige fortællinger, som kan opleves igennem musik og udsmykninger i og på skibene.

Fra lørdag og fire måneder frem drager de tre fuldt funktionsdygtige skulptur-skibe ud på deres jomfrurejse.

Turen går til syv havne i Limfjorden, før rejsen fortsætter langs den jyske østkyst med mål i Aarhus 12. oktober, hvor det fulde program for Aarhus 2017 offentliggøres.

Skibene bliver liggende i hver havn i to-tre dage, hvor publikum kan gå om bord og opleve de fortællinger, som de tre beton-kvinder gemmer på.

De tre skibe blev navngivet og søsat af Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen, tidligere rektor for Kunstakademiet Else Marie Bukdahl samt administrerende direktør for Europæisk Kulturhovedstad Rebecca Matthews.

FAKTA - SEJLPLAN

Der tages forbehold for ændringer

18.-20. juni Søsætning og ophold i Aalborg
22.-28. juni Gjøl
8.-11. juli Løgstør
14.-20. juli Struer
22. juli - 10. august Lemvig og Thyborøn
11.-15. august Thisted
20.-28. august Nykøbing Mors
1.-4. september Skive
14.-18. september Mariager Fjord (Mariager og Hadsund)
20.-28. september Randers
29.-30. september Bønnerup
1.-4. oktober Grenaa
7.-10. oktober Ebeltoft
12. oktober Aarhus

FAKTA - LIFE-BOATS

De tre sejlende skulpturer er fuldt funktionelle skibe.
De er 12 meter lange og 3 meter høje og stikker 1.10 meter under vandoverfladen.
De er støbt i beton og sejler fire sømil i timen.

pcb

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Annonce