Annonce
Danmark

Kulturinstitutioner får afskrevet trecifret millionbeløb

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
En række låntagere får helt eller delvist eftergivet lån, som de har optaget i Arbejdsmarkedets Feriefond.

Det er mandag lykkedes at finde en løsning for blandt andet handicap- og kulturinstitutioner, som har optaget lån i Arbejdsmarkedets Feriefond til samlet omkring 800 millioner kroner.

Mange museer og vandrerhjem rundt omkring i landet har gennem årene optaget lån, som de opfattede som donationer, men som det viste sig, at de reelt skulle betale tilbage.

Blandt de omkring 50 låntagere er Zoologisk Have, Fregatten Jylland, Randers Regnskov samt en række lokale vandrerhjem og museer.

- Alle de her kulturinstitutioner har skrevet under på lånebeviser, hvor der stod, at det var et lån. Men så har de alligevel været mundtligt forsikrede om, at de ikke skulle betale pengene tilbage.

- Og så sker der det, at de alligevel skal betale dem tilbage. Det har givet denne uoverensstemmelse, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

Omkring 710 millioner kroner bliver afskrevet, siger han.

Hver tredje låntager får afskrevet lånet fuldt ud. Resten får afskrevet deres lån med henholdsvis 90 procent og 80 procent.

Ifølge Peter Hummelgaard har der været tre særlige hensyn at tage i sagen.

På den ene side ville en række museer, vandrerhjem og handicaporganisationer komme økonomisk i klemme, hvis de skulle tilbagebetale lånene fuldt ud, og nogle kunne blive nødt til at lukke.

På den anden side skulle der også være penge til, at Arbejdsmarkedets Feriefond fremover kan uddele midler til ferieophold for børn og familier, der midlertidigt ikke kan forsørge sig selv.

Og endelig skulle løsningen holde sig inden for rammerne af EU's regler for statsstøtte.

Ifølge Peter Hummelgaard bliver der stadig penge til udsatte børn og familiers ferieophold.

- Men på den lange bane er vi nødt til at tage stilling til, hvordan vi konstruerer en model, som er langtidsholdbar. Så vi er sikre på, at der er penge nok til udsatte børns muligheder for at få ferieoplevelser, siger han.

Selv om det ikke er alle, der får eftergivet deres gæld fuldt ud, kan de alligevel være tilfredse, vurderer Peter Hummelgaard.

Hvis handicap- og kulturinstitutionerne fortsat har restgæld efter mandagens aftale, har de nemlig mulighed for at gøre to ting.

De kan enten betale resten af gælden eller vælge at overgå til et nyt lån, der skal løbe over 25 år til en rente på to procent.

- Det, man meget klart kan sige, er, at der ikke er nogen, der kommer til at lukke på grund af denne sag, og fordi der ikke har været skabt afklaring i denne sag.

- Vi har lavet en løsning, der er meget lukrativ i forhold til det, der var hovedproblemet, uoverensstemmelsen om, hvorvidt de penge, som en række kulturinstitutioner har fået, var gave eller lån, siger beskæftigelsesministeren.

/ritzau/

Annonce
Link til historie fra Beskæftigelsesministeriet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce