Annonce
Udland

Kun få tror på succes ved fredsmøde om Libyen i Berlin

Costas Baltas/Reuters

Mange kræfter forsøger at presse Libyens magtfulde militsleder Khalifa Haftar til at fortsætte forhandlinger.

Det er planen at få sikret en varig våbenhvile i Libyen, når ledere fra en lang række lande mødes til en fredskonference i Berlin søndag.

Ved det længe forberedte møde skal Libyens olieeksport sikres. Der er samtidig håb om, at der kan blive skabt grundlag for fred og en genopbygning af landet.

- Vi anser Berlin-topmødet som et vigtigt skridt frem mod en varig våbenhvile og en politisk løsning.

Det siger Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan.

- Vi må ikke give køb på de vigtige fremskridt. En våbenhvile er trådt i kraft her i januar. Vi må ikke ofre det hele til fordel for lejesoldaternes blod og kaos, tilføjer han.

Erdogan talte søndag med journalister i Istanbuls lufthavn, inden han fløj til Berlin.

Blandt de øvrige deltagere er Ruslands præsident, Vladimir Putin, den tyske forbundskansler, Angela Merkel, Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, og USA's udenrigsminister, Mike Pompeo. Dertil kommer en række afrikanske og arabiske ledere.

På mødet vil mange kræfter være sat ind på at presse Libyens magtfulde militsleder Khalifa Haftar til at fortsætte forhandlinger.

Hans styrker har før topmødet blokeret for eksporten af olie gennem Libyens vigtigste havne. Der er lukket for over halvdelen af landets olieproduktion.

Haftar er samtidig rykket tættere på hovedstaden Tripoli. Her holder den internationalt anerkendte regering til. Haftars milits støttes af Egypten, De Forenede Arabiske Emirater, afrikanske styrker og russiske lejesoldater.

Tyrkiet har i al hast sendt styrker til Tripoli for at støtte den internationalt anerkendte regering. Den ledes af Fayez al-Sarraj.

2000 tyrkiskstøttede militsfolk fra Syriens borgerkrig er også sendt til Tripoli. Det siger en FN-kilde til Reuters.

Diplomater frygter, at parterne blot anser topmødet i Berlin som en mulighed for at omgruppere.

- Ingen af de to sider og deres allierede er indstillet på at nedlægge våbnene, siger en vestlig diplomat til Reuters.

Danske kampfly var under en Nato-mission i 2011 med til at afsætte Libyens enerådige leder, Muammar Gaddafi. Siden har landet udviklet sig til en fejlslagen stat.

Landet har ikke haft nogen stabil regering i et årti. I over fem år har to rivaliserende regeringer kæmpet om magten.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce