Annonce
Indland

Kunder i vildrede over forsinkede juletræer i potte

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Flere tusinde har bestilt juletræer i potte i år, og firmaet bag får stor kritik for ikke at levere til tiden.

En række juletræskunder står uden træ, dagen før vi træder ind i december.

Firmaet 100% Øko, der sælger juletræer i potte, er i strid modvind hos en række kunder, som på grund af leveringsproblemer ikke har fået deres træ til aftalt tid.

På hjemmesiden Trustpilot, hvor kunder kan skrive anmeldelser af firmaer, har en kunde blandt andet skrevet:

- Pengene er trukket, men intet træ leveret, og vi havde planlagt et lille event denne weekend, hvor det skulle pyntes af familiens børn, men det har vi måttet aflyse, så tak for det.

- Vi har annulleret vores ordre og forberedt en politianmeldelse, såfremt pengene ikke er returneret inden for fem dage, skriver kunden ved navn Jesper Jørgensen.

18 kunder har anmeldt firmaet på hjemmesiden, hvor der kun er en enkelt positiv omtale. Også på 100% Økos facebookside er der ifølge DR stor vrede og frustration at spore.

Hos 100% Øko beklager salgschef Kristoffer Sparre forsinkelserne. Han forklarer, at de skyldes, at efterspørgslen har været større end ventet, og derfor har firmaet været nødt til at skifte til et nyt og større lager.

- Omlægningen af logistikken har været meget, meget svær, men heldigvis er vi oppe at køre nu, og vi er på vej ud i fuldt sving. Vi kæmper dag og nat, siger Kristoffer Sparre lørdag eftermiddag.

Kristoffer Sparre oplyser, at de kunder, som bliver påvirket af forsinkelserne, bliver varslet om det over mail. Han forventer, at der fra onsdag ikke bliver flere problemer med levering.

- Et juletræ er en religion for de fleste mennesker, og vi har svært ved at nå at få svaret på alle spørgsmål, vi får fra kunder via mail og telefon.

- Jeg har ikke sovet i flere dage for at indhente det her, så det går mig meget på. Mit hjerte bløder, siger han.

100% Øko har tidligere over for Politiken sagt, at det forventede at sælge mellem 6000 og 10.000 juletræer i potte i år. Så langt når salget dog slet ikke op, fortæller salgschefen.

- Vi er ved at lukke ned for salget. Det skyldes, at vi simpelthen ikke kan opdrive flere danske juletræer.

Firmaet har solgt cirka 3600 træer i potte. Cirka tre procent af leverancerne er forsinkede, vurderer Kristoffer Sparre.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce