Annonce
Aarhus

Kunsthal med ny vind i sejlene

Kunst. Kunsthal Aarhus har netop modtaget 1,8 millioner kroner fra Statens Kunstfond til de næste to års udstillinger.

11 millioner kroner i fondsstøtte de seneste to år, omtaler i førende internationale kunsttidsskrifter, flere nye samarbejdspartnere og en fordobling af besøgstallet på fire år - det sidste skal ses i lyset af, at man har givet gratis adgang for publikum. Kunsthal Aarhus har igen fået vind i sejlene. For et par år siden var udstillingsstedet i J.M. Mørks Gade ellers igennem et dramatisk internt magtopgør, der førte til udskiftning af hele bestyrelsen og derefter genansættelse af den ellers fyrede kunstneriske leder, polskfødte Joasia Krysa.

Annonce

Knivene er forlængst gemt af vejen, og det er en optimistisk Krysa der med et massivt økonomisk rygstød fra både statslige og private fonde nu er parat til at præsentere dele af sit ambitiøse program med 12 udstillinger fordelt over de næste to år. Efter udstillingsserien »Systemics«, hvor forholdet mellem samtidskunsten og medieteknologien blev udforsket, står den fra 6. februar på »Collektive Making«, som Kunsthal Aarhus vil bruge til at sætte fokus på både ældre danske kunstnersammenslutninger som Prokk og Jylland og nyere kunstnerkollektiver som københavnsbaserede N55 og Slavs and Tatars fra Berlin, der tæller iranske og polske kunstnere.

»2014 har efter vores vurdering været det hidtil bedste år for Kunsthal Aarhus. Vi har virkelig lagt os i selen for at øge synligheden såvel lokalt som internationalt, og med begge dele vi at være lykkedes,« siger Joasia Krysa og fremviser artikler og anmeldelser fra internationalt anerkendte kunstmagasiner som Freeze, Artforum og Afterall.

»Jeg har i hvert fald ikke kendskab til, at vi nogensinde har haft samme bevågenhed,« tilføjer hun, og giver beskedent den lille stab, hun til daglig omgiver sig med, en stor del af æren for, at missionen er lykkedes.

Ar Krysa selv nok bør indkassere en stor del af æren, er der ingen tvivl om. Hun er blevet kaldt noget nær verdensmester i at netværke, og har fra opgaver som udstillingskurator i England og på foreksempel Documenta i tyske Kassel gennem årene oparbejdet et stort kendskab til både internationale kunstinstitutioner og -kritikere.

Sidste års tilløbsstykke var den kinesiske kunstner Song Dong, der med udstillingen »Waste Not« satte fokus på vores køb-og smid-væk-kultur og det globale ressourceforbrug. Budskabet er det samme men udtrykket et andet, når N55 (Nørre Farimagsgade 55) rykker ind og omformer kunsthallen til en Åben By. N55 har gennem de senere år især boltret sig i udlandet, og solo-udstillingen bliver derfor kollektivets første herhjemme i mange år.

»Vi håber, at hele byen vil tage imod invitationen, og at folk vil komme forbi og foreksempel bygge deres egen cykel. N55s budskab er blandt andet, at vi bør gentænke vores brug af jordens ressourcer, og at vi i stedet for at overproducere og lægge produktionen ud til fattige 3. verdenslande kun producerer det, vi har brug for og gør det selv,« siger Joasia Krysa og tilføjer:

»vi er nu i en rigtig god gænge. Vi har skabt en spændende profil, som gør at mange gerne vil samarbejde med os og støtte os økonomisk. Men nu venter det hårde arbejde. Det er nu vi skal levere varen.«

Det var efter ledelses-opgøret for to år siden, at den nye bestyrelse som en form for »dammage control« valgte at give gratis adgang til kunsthallen. Dog foregår der en elektronisk tælling af de besøgende, og det er på baggrund af den, at Krysa kan fremlægge tal, der viser, at besøgstallet siden 2011 er vokset fra 15.000 til sidste år 33.000.

Joasia Krysa er helt bevidst om, at det manglende billetsalg gør kunsthallen sårbar over for kritik i en tid, hvor succes ofte måles i antallet af solgte billetter, og at der fra politisk hold kan opstå et krav om håndgribelige måleredskaber. Alligevel anbefaler hun sin bestyrelse, at man fortsætter den nuværende praksis også i 2015.

»For mig er det vigtigt og en demokratisk målsætning at gøre kunsten tilgængelig for borgerne. Men det er naturligvis i sidste instans bestyrelsens afgørelse,« understreger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hykleri: Mail-sagen giver et vigtigt indblik i dansk politik

”Det vil være godt, hvis Venstre vil være med til at tage ansvar.” Sådan lød det fra finansminister Nicolai Wammen fredag eftermiddag i forbindelse med forhandlingerne om udligningsreformen. Han sagde altså med andre ord, at Venstre ikke tager ansvar, fordi partiet vil i en anden retning end den, Socialdemokratiet har fået kritik for af talrige socialdemokratiske borgmestre i det meste af landet. Søndag aften og efter at både Nicolai Wammen, som står i spidsen for den kommunale udligningsreform, og indenrigsminister Astrid Krag havde kritiseret Venstre for Christiansborg-fnidder, landede en mail, som udstiller Socialdemokratiets hykleri. Mailen, der var sendt fra Socialdemokratiets presseafdeling, blev offentliggjort i Jyllands-Posten og viste, hvordan man har planlagt ”angreb på Venstre”. Det skal ske både i de traditionelle medier og på sociale medier. Mailen udstiller noget, vi godt vidste. Den giver et indblik i, hvordan politik fungerer, men problemet er, at det kommer lige efter en ordkløveragtig kritik mod Venstre i en så vigtig sag som udligningsreformen. Fnidder og ordkløveri er hverdag i politik, men åbenlyst hykleri er heldigvis ikke. Det bør have konsekvenser, når politikere gør ting, der er med til for alvor at skade demokratiet og som puster til politikerleden. Vi vil se, at S virkelig tager afstand og mener, at mailen ikke er noget ”der skaber et godt forhandlingsklima” om noget så vigtig som udligningsreformen. Ikke bare i en generel mail til alle partierne, som den Nicolai Wammen sendte mandag.

Byudvikling For abonnenter

Det kan koste kommunen dyrt at sige nej til nedrivning af bevaringsværdige ejendomme

Annonce