Annonce
Kultur

Kunsthallen åbner vores øjne for en anden verden

Jacob Fabricius ved Lego Nexo Knights i et akvarium med reference til populærkulturen. Foto: Hans Petersen

International udstilling i Aarhus med eksotiske islæt og samarbejde skabt med Sydkorea.

AARHUS: Man skal være noget af en kulturel detektiv for at afkode meget af det, der foregår i den nyeste udstilling i Kunsthal Aarhus. Men udstillingen i sig selv er interessant.

For det første er titlen "iwillmedievalfutureyou6". Det skal siges i ét hug, ét ord. Ikke så nemt, vel? Og så nummeret "6". Ja, det er ligesom i Starwars, der begyndte med film nummer fire i 1977, og først efter den sjette kom nummer et.

- Udstillingen følger referencerne fra populærkulturen, siger Jacob Fabricius, der er kunstnerisk leder af Kunsthal Aarhus og har skabt udstillingen.

Annonce

Udstillingen

Kunsthal Aarhus, J. M. Mørks Gade 13.

Udstillingen "iwillmedievalfutureyou6" kurateret af Jacob Fabricius.

Kan ses til 23. september. Se mere på www.kunsthalaarhus.dk.

Kalv med to hoveder. Hvor skal vi hen? Lånt på Naturhistorisk Museum i Aarhus. Foto: Hans Petersen

Mange lande

Der er kunstnere fra mange lande, hvad der meget godt udtrykker Jacob Fabricius' store, internationale netværk. Ud over fra Danmark er der folk fra Iran, Armenien, Sydkorea, Sierra Leone, Sydafrika, USA, Mexico, Tyskland, Frankrig og England.

Det er ikke kunst, vi ser til hverdag. Værkerne er vidt forskellige, og det hele handler meget om klodens tilstand. Hvad har vi lært, og hvad tager vi med videre for at kunne skabe en bæredygtig verden?

- Når noget smelter sammen, opstår der noget nyt. Der er mange former for nedsmeltning. De giver både positive og negative sideeffekter, og der er altid videnskabsfolk, som finder løsninger. Hvordan det går, kan vi kun spå om, og udstillingen er ikke et billede på det nye, siger Jacob Fabricius.

Fire ansigter kører rundt på gulvet på robotter. Foto: Hans Petersen

Aarhus-Seoul

Selv om værkerne kommer mange steder fra, er der sammenhænge og referencer mellem dem. Og ved et nærmere studium er et større sydkoreansk ornament noget helt andet, end man tror ved første blik, med et væld af seksuelle referencer.

Der er brugt de samme vægge som til kunsthallens foregående udstilling, men nu er de malet grå med mange forskellige nuancer og bevidst skødesløst. Det er blandt andet for at pege på, at museet, institutionen ikke er neutral, men spejler en konstrueret verden.

Jacob Fabricius har i øvrigt skabt et samarbejde med Art Sonje Center i Seoul, Sydkorea. Udstillingen i Aarhus skal videre dertil, og senere har en sydkoreansk kunstner en soloudstilling i Aarhus.

Fabricius har også været i Seoul for at holde foredrag om Kunsthal Aarhus og projektet "En rigtig dansk familie", og det har banet vej for flere besøg af danske kunsthistorikere og kunstnere i Sydkorea i 2018-2019. Hvem det bliver, er endnu ikke besluttet. I 2019 fejrer Danmark og Sydkorea 60 års jubilæum for de diplomatiske forbindelser mellem de to lande.

Jungsuck Kang i gang med at opbygge sit værk. Foto: Kunsthal Aarhus
Che Go Eun fra Sydkorea har skabt et væk med et andet indhold end man tror ved første blik. Foto: Kunsthal Aarhus
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Første dansker undersøges for coronavirus i Aarhus: Patienten har det godt, siger overlæge

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce