Annonce
Kultur

Kunstneren Kirsten Kjær på udstiller: Portrætter og parafraser på Kvindemuseet

Kirsten Kjær malede en masse portrætter gennem små 60 år. Her "Selvportræt", Californien 1929. PR-foto
Kvindemuseet viser værker af maleren Kirsten Kjær, der igennem 60 år portrætterede en lang række mennesker fra forskellige kulturer og samfundslag. Kunstnergruppen Tonsart udstiller samtidig parafraser over den vestjyske malers portrætter.

AARHUS: Kvindemuseet åbner 20. november en udstilling med den vestjyske maler Kirsten Kjær (1893-1985).

Den autodidakte kunstner Kirsten Kjær havde andre forventninger til livet end den almindelige tidsånd havde til kvinder.

- Fra en barndom og et tidligt fejlslået ægteskab i Vester Han Herred, gik Kjær på jagt efter livet. Livsnerven fandt hun i malerkunsten, der nærede hendes dybfølte skabertrang. Hun var i kunsten særligt drevet af fascinationen for det enkelte menneskes unikke historie formidlet i portrættet, skriver museet i en pressemeddelelse.

Efter en tur i Californien vendte hun hjem og bosatte sig i København, hvorfra hun tog på adskillige rejser i Norden, Europa, Amerika og Afrika. Her malede hun mennesker fra forskellige lag og kulturer.

Kirsten Kjær blev kendt som en frimodig karakter, der talte lige ud af posen. Hun gik uforfærdet og med åbent hjerte til sine modeller og folk på gaden, som hun blev grebet af et brændende ønske om at male, lyder det.

En af medstifterne af Kirstens Kjærs Museum, Harald Fuglsang, har tidligere beskrevet Kirsten Kjær sådan her: "Hun var tiltrukket af det levende og åndelige menneske - om det var en mand eller en kvinde gjorde ikke så meget - bare det var det skabende menneske, dét der havde idéer".

Kirsten Kjær opnåede offentlig anerkendelse i sin levetid og skabte en lang række portrætmalerier af både kendte og ukendte personligheder fra det 20. århundrede.

Annonce

Kirsten Kjær

Kirsten Kjær blev født 14. november 1893 i landsbyen Vester Thorup i Vestjylland.

Som ung havde hun svært ved at finde ud af, hvem hun var. Som 25-årig blev hun lidt imod sin vilje gift med maleren Frode Nielsen (Dann). Hun havde svært ved at tilpasse sig en almindelig tilværelse som husmor i provinsen, og i et par år turnerede hun med en teatergruppe og overvejede at blive professionel skuespiller.

Efter en svær depression vendte hun tilbage til sin mand, der på det tidspunkt levede af at restaurere kirkeinventar. De arbejdede sammen i kirken i Løgumkloster, da Kirsten Kjær tog penslerne og som 32-årig malede sit første portræt. Fra da af vidste hun, hvad hun ville.

I 1926 rejste parret til Californien, hvor hun fik sit gennembrud som maler. I 1929 vendte hun alene tilbage til Danmark, hvor hendes portrætter blev modtaget med stor interesse. De følgende år malede Kirsten Kjær mange portrætter, blandt andet af politikere og skuespillere.

I 1943 på hendes 50-års fødselsdag blev foreningen, Kirsten Kjærs Venner, stiftet med det formål at støtte hende økonomisk. De følgende år rejste hun i kortere og længere perioder.

Fonden Kirsten Kjærs Venner stod også for opførelsen af Kirsten Kjærs Museum i Frøstrup, der blev indviet 1981, og som rummer en stor del af hendes malerier og tegninger.

Kirsten Kjær blev ved med at male til sent i livet - hun var 91, da hun påbegyndte sit sidste billede på plejehjemmet nær museet. Her døde hun 8. maj 1985.

Kilde: Kirsten Kjærs Museum

Parafraser af Tonsart

På udstillingen vises portrætter af Kirsten Kjær sidestillet med nutidige parafraser skabt af kunstnergruppen Tonsart, som består af malerne Kirsten Brøndum, Grethe Mariann Maurseth, Anna Grethe Aaen og keramiker Laila Stenderup.

På de fotografiske parafraser, hvor Kirsten Kjærs rum og motiver er nøje studeret og fortolket, poserer Tonsart selv.

Der er fernisering tirsdag 20. november klokken 15. Udstillingen vises til 1. marts 2020.

På de fotografiske parafraser af Kirsten Kjærs portrætter, poserer kunstnergruppen Tonsart selv. Foto: Tonsart
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kunstværk er vigtigere end kunstkøn

Lad os bare slå det fast fra start: ja, der er stadig åbenlyse udfordringer med ligestilling i dagens Danmark. Det er der på mange områder, og på mange områder er der heldigvis også bevægelser mod mere ligestilling. Måske ikke på alle områder, og måske er der heller ikke lige meget fart i bevægelserne mod det bedre, men der er bevægelse mange steder. Et af de steder er i kunstens verden, og seneste eksempel er hentet i hovedstaden, hvor Københavns Kommune har et udvalg; Rådet for Visuel Kunst, der støtter og køber kunst af "høj kvalitet" (som der står skrevet på kommunens hjemmeside) Rådet for Visuel Kunst køber kunst til kommunens mange institutioner og kontorer og har nu besluttet, at der fremover skal være kønskvoter på den kunst, som Københavns Kommune køber. Det vil sige, at der fra nu af skal være en kønslig ligefordeling mellem de indkøbte værker. At kunstnerens køn skal være et parameter, når der købes et kunstværk. Men måske burde Rådet for Visuel Kunst vende øjnene 180 grader og kigge nærmere på kønsfordelingen blandt dem selv. Der er nemlig otte medlemmer af rådet, hvoraf kun to er kvinder. De seneste seks år har rådets seks mænd og to kvinder købt 190 kunstværker, hvoraf 109 er udført af en mand, og 81 er udført af en kvinde. Det er ikke kønslig ligefordeling til sidste decimal, men det er vel ikke et udtryk for et kønsligt fravalg af kvinder. Havde den kønslige fordeling af kunstværker været mere lige, hvis rådet havde været mere lige kønsfordelt? Måske. Måske ikke. Men når det drejer sig om kunst, så bør kunstnerens køn ikke spille nogen rolle overhovedet. Kunstværket er vigtigere end kunstnerens køn, og selv om intentionen bag beslutningen om et ligeligt kønsfordelt indkøb af kunstværker er prisværdig, så er beslutningen også latterlig, netop fordi den siger, at kønnet er vigtigere end værket - og hvorfor så købe værket? Nu risikerer Københavns Kommune at købe kunstværker af "mindre høj kvalitet", fordi der er truffet en beslutning om kønslig ligefordeling, og dermed kommer kunsten i anden række. Det er vel ikke meningen.

Aarhus

Endnu en vej lukket af regnen: Vandet står højt på Nymarksvej

Aarhus

Nye patienter i isolation: Danskere testes for coronavirus i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Vandchef vil forebygge katastrofer: Ønsker flere engsøer ved Aarhus

Aarhus

En stemning af første skoledag: 169 århusianere havde en fest med at blive danske statsborgere

Aarhus For abonnenter

Ombudsmand trækkes ind i sag om privatisering af veje i Aarhus: Er der sket lovbrud og fiflet med sandheden?

Annonce