Annonce
Aarhus

Kunstværk skabte vrede og blev kaldt for hærværk: Nu får Aros pris for 'The garden'

Det er blandt andet for Katharina Grosses værk i Mindeparken, Aros har fået prisen af Haveselskabet. Foto: Kim Haugaard

Kunstmuseet hædret for at sætte havekultur på dagsordenen, blandt andet med lyserødt naturmaleri.

AARHUS: Aros blev haglet ned, og diskussionen gik lystigt, da Mindeparken og en del af Strandvejen i Aarhus blev malet pink og hvid i 2017. Mange mente, at naturen blev ødelagt.

Det har senere vist sig, at det blev den ikke, og et par røde træer står stadig på Strandvejen til minde om aktionen.

Og nogle af dem, der elsker natur og haver mest, har nu hædret det århusianske kunstmuseum og det kunstneriske hold bag Aros Triennial "The Garden - End of Times, Beginning of Times", som tyskeren Katharina Grosses værk var en del af. Det har modtaget Havekulturfondens Hæderspris 2018. Prisen uddeles årligt af Det Kongelige Danske Haveselskab til en modtager, som har formået at øge bevidstheden om og sætte havekultur på dagsordenen.

I motivationen nævnes blandt andet, at "Aros med The Garden har formået at kombinere en helt umiddelbar og æstetisk nærværende oplevelse af "haver" med intellektuel dybde".

Annonce

Aros Triennial og Havekulturfonden

Aros Triennial "The Garden - End of Times, Beginning of Times" var en kunstfestival i 2017. Den var bygget op af tre dele: "The Past", som undersøgte landskabet og menneskets forhold til naturen set fra et kunstnerisk og idéhistorisk perspektiv; "The Present", som så på naturen i en moderne bymæssig kontekst og endelig "The Future", som udforskede den kunstneriske reaktion på miljømæssige forandringer.Den næste Aros Triennial er i 2020.

Havekulturfondens formål er at fremme havekulturen, idet ordet 'have' tages i videste betydning som 'beplantning i forbindelse med bebyggelse'. Siden 1993 har fonden hvert år uddelt sin Hæderspris til en eller flere personer, der i særlig grad har virket for havekulturens fremme. Desuden yder fonden bidrag til projekter eller initiativer, der kan fremme interessen for havekultur.

Foto: Axel Schütt

25.000 kroner til godt formål

Med prisen følger 25.000 kroner, som kuratorerne har valgt at give videre til et godt formål.

- Aros har store ambitioner om at drive et bæredygtigt museum og samtidig bidrage til et grønnere samfund. Derfor bliver de 25.000 kroner givet videre til Danmarks Naturfredningsforening til arbejdet for en rigere natur og et rent miljø, siger direktør Erlend G. Høyersten til Aros' hjemmeside.

Prisen blev overrakt af bestyrelsesmedlem i Havekulturfonden Louise Møller til Erlend G. Høyersten og museumsinspektør Jacob Vengberg Sevel. Kuratorer var desuden Lise Pennington og Marie Nipper.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Østjyske borgmestre om statsministerens planer: Skævt og urimeligt, hvis vi skal bløde endnu mere

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

112

Tyve tømte skolekøkken under ombygning: Store fryse- og køleskabe stjålet

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce