x
Annonce
Fødselsdage

Kvinden bag de 99 luftballoner rocker videre

Det er længe siden, Nena udgav kæmpehittet 99 Luftballons, men det er nok alligevel en evergreen, de fleste kan synge med på. Tirsdag 24. marts fylder hun 60 år. (Arkivfoto) Christian Charisius/Reuters
Nena tog verden med storm i firserne og er internationalt en af de mest populære tysksprogede sangere siden Dietrich. Tirsdag 24. marts fylder hun 60 år.

60 Den tyske pop- og rocksangerinde Nena Kerner, der tirsdag 24. marts fylder 60 år, slog igennem med et brag i 1982. Og siden har hun gjort Marlene Dietrich rangen stridig som alle tiders mest populære tysksprogede sanger.

I 1982 slog hun igennem med sin gruppe Nena i det tyske musikprogram Musikladen. Her debuterede hun med sin første single, "Nur geträumt".

Men den tyske sangerinde huskes nok bedst for hittet "99 Luftballons". Den dag i dag er sangen den mest solgte tysksprogede single nogensinde og kendes af folk i alle lande.

Sangen adskilte sig fra de samtidige tyske popsange. Elektroniske trommer og synthesizer var mere gængs, men "99 Luftballons" benyttede sig næsten udelukkende af analoge instrumenter.

Årene efter fik Nena stor succes. Sammen med sin gruppe var hun aktiv og nåede at producere fire succesrige albummer, inden gruppen blev opløst bare fire år efter kæmpesuccesen "99 Luftballons".

Sidenhen har Nena Kerner produceret en stribe albummer selv med blandet succes, og de fleste husker hende nok for succesen i firserne. Men også de seneste år har mange tyskere hørt lyden af den velkendte firser-dronning. Hun stod nemlig i 2019 for førstevokalen på bandet Schillers plade "Morgenstund", der lå nummer et på de tyske hitlister. Hun optrådte desuden på Smukfest i Skanderborg sidste år.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Før genåbning: Forældre og ansatte efterlyser klare retningslinjer

Læserbrev

Læserbrev: Hellere vrøvl end ingen medier

Sammen med resten af samfundet står danske medier i en dyb krise. Virksomhederne tjener færre penge, og derfor sparer de naturligt nok, hvor de kan. Annoncer, som man betaler for at få i medierne, er blandt de ting, som mange virksomheder skærer fra i corona-krisen, og det efterlader desværre medierne uden en meget vigtig indtægtskilde. Derfor glæder jeg mig over, at vi i Folketinget onsdag aften i sidste uge vedtog en hjælpepakke på 180 millioner kroner til netop medierne - store som små. Vi har fra konservativ side længe presset på for sådan en målrettet hjælpepakke, så det er rigtig godt, at den endelig er kommet i hus. Nu kan medierne se frem til at få dækket en betragtelig del af tabet fra manglende annoncering. Det er vigtigt, for medierne og den frie presse er en af grundstenene i vores demokrati. I tider, hvor falske nyheder spredes på sociale medier, og hastelovgivning gennemføres og griber ind i vores allesammens hverdag, er der virkelig behov for troværdig information og dybdeborende journalistik. Det leverer mange af vores medier, og det værdsætter jeg rigtig meget – selv når jeg synes, de skriver noget vrøvl. Jeg er vokset op med lokale aviser, og tanken om, at vi en dag kunne risikere ikke at have lokale holdepunkter her i det jyske, gør mig utrolig trist. Men hjælpepakken behøver ikke at stå alene. Vi kan alle sammen gøre en forskel for at hjælpe medierne. Uanset om man tegner et abonnement eller betaler for en annonce i avisen, så er det til betydelig gavn. Og ja, det er en opfordring. For den lokale avis er med til at definere os, og hvad er byen egentligt uden?

Aarhus

På trods af coronakrise: Festugen kommer i 2020, men bliver uden fælleskoncert

Danmark

Liveblog: 5071 danskere testet positiv for corona - men smittetallet kan være op til 80 gange højere

Aarhus

Aarhus Universitetshospital udvider med flere telte til coronatest: Skal leve op til de nye krav

Annonce