Annonce
Fødselsdage

Låsby-Svendsen: 90-årig med en blakket karriere

Jens Peter Svendsen, også kendt som Låsby-Svendsen, fylder 90 år fredag 6. december. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

90 Jens Peter Svendsen, også kendt som Låsby-Svendsen, fylder 90 år fredag 6. december.

Han er oprindelig fra landsbyen Østrup i Himmerland, hvor han som 14-årig kom i lære som kommis i brugsforeningen. Tilnavnet Låsby fik han, da han syv år senere købte en mark ved østjyske Låsby. Her åbnede han brugtvognshandel og tog dermed hul på det, der blev til en karriere indenfor blandet landhandel, som også omfattede handel med såvel heste som ejendomme.

Netop ejendomshandlerne har gjort ham omstridt. Han har gennem årene investeret i faldefærdige ejendomme, som han efterfølgende har lejet ud. Ofte har hans lejere været økonomisk dårligt stillede, ligesom han også flere gange har lagt hus til bordeller.

Bag sig har han konkurser, skattegæld i mange millioner-størrelsen samt domme for bedrageri, trusler og overtrædelse af fyrværkeriloven.

Annonce
Hestehandleren og handelsmanden Låsby-Svendsen er her fotograferet på Hjallerup Marked i 2018. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce