x
Annonce
Biler

Længe ventet elbil fra Volkswagen har store softwareproblemer

Volkswagen har lang erfaring med at bygge biler, men den avancerede software i ID.3 er udviklet "for hurtigt", skriver et tysk magasin, og det giver nu store udfordringer. Foto: VW
Volkswagen har udfordringer med den nye elbil ID.3, lyder det fra et stort tysk erhvervsmagasin. Det kan give forsinkelser.

Softwarefejl kan få Volkswagen til at forsinke lanceringen af den nye elbil ID.3, som ellers er planlagt til sommer. Det skriver Automotive News Europe på baggrund af en stor artikel i det tyske Manager Magazin.

Det meget omtalte elbil har problemer med softwaren i den basale arkitektur, der blev udviklet ”for hurtigt”, skriver magasinet, med henvisning til anonyme kilder i fabrikkens udviklingsafdeling.

Mange af systemets elementer forstår ikke hinanden, hvilket fører til en lang række vanskeligheder, lyder det.

Samme magasin har tidligere afsløret udfordringer med bilens software, og det er altså ikke løst endnu. Tværtimod.

Hundredvis af testkørere rapporterer angiveligt op til 300 fejl om dagen.

Ifølge det anerkendte magasin mødes eksperter og øverste ledere fra bilproducenten nu hver arbejdsdag i et massivt skub for at få ID.3 klar til levering.

Denne krise har fået Manager Magazine til at kalde sin artikel ”Showdown i Hall 74” efter Hall 74, hvor disse daglige møder holdes. Den dramatiske overskrift er underlagt pessimistiske scenarier, der indikerer en forsinkelse på op mod et år.

Imidlertid har den øverste chef for VW-gruppen, Herbert Diess, beskrevet en mulig forsinkelse som ”komplet vrøvl”.

I januar sagde VW dog, at etablering af bilens kraftfulde nye elektronik- og softwarearkitektur var en udfordring, men sagde også, at markedslanceringen til sommer gik efter planen.

Annonce
Produktionen har kørt siden november, men udleveringen af den nye VW ID.3 kan blive forsinket. Foto: VW

Dansk importør kender ikke til problemer

Hos Volkswagen i Danmark har man indtil videre ikke hørt om forhold, der skulle forsinke introduktionen af den længe ventede elbil yderligere.

- Ifølge de informationer vi har, følger vi planen med udlevering af ID.3 til sommer, siger pressechef, Thomas Hjortshøj, der dog ikke kan komme nærmere ind på, hvilken sommermåned der bliver tale om.

VW startede serieproduktion af ID.3 på fabrikken i Zwickau, Tyskland, i november.

Enhver forsinkelse af ID.3 kan vise sig at være dyrt for VW, der regner med, at modellen skal hjælpe til med at nå de strenge europæiske flådemissionsmål, der blev indført fra årets start.

ID.3 vil være en rival til for eksempel Tesla Model 3, der også har kæmpet med massive kvalitetsproblemer.

Det er den første elbil, der er baseret på bilproducentens nye MEB-elektriske arkitektur, som er udviklet til at tilbyde en lang rækkevidde og hurtig opladning - og altså også baseret på helt ny software.

VW siger, at platformen vil understøtte flere end 20 elbiler inden slutningen af 2022 fra alle koncernens mærker, som Audi, Skoda og Seat, inklusive VW ID.4-crossoveren, der efter planen skal lanceres inden årsskiftet.

VW-gruppen har udråbt ID.3 som en bil, der er lige så strategisk vigtig for bilproducentens fremtid, som Beetle og Golf har været det tidligere.

I første omgang er det kunder, som har bestilt de såkaldte ID.3 1ST-varianter, der får leveret deres biler. Hvis det hele altså kommer til at køre efter planen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Omsætning boomer: Madspildsbutikker bugner af lækre varer under coronakrisen

Læserbrev

Læserbrev: Hjælp kulturlivet og vores OL-atleter - læg ekstra på lottokuponen

Forleden, da jeg købte en Eurojackpot-kupon i den lokale brugs, tænkte jeg, hvordan kan vi støtte op om vores OL-atleter, så de ikke kommer til at lide økonomisk, indtil legene afvikles engang til næste år. Og vores kulturinstitutioner lider også, dem må vi og skal vi også hjælpe. En by som Aarhus uden Moesgaard, Den Gamle By, Aros m.v. er ikke en dansk storby, selvfølgelig skal de have hjælp. Jeg undersøgte, hvor mange der spiller lotte hver uge, det drejer sig da om en hel del. En lottokupon indeholder 10 rækker og koster 150 kr. at spille. Når man så ved, hvordan vinderchancerne er, så er man risikovillig, når man satser 150 kr. - så det vil for den enkelte ikke betyde det mindste, hvis man oveni prisen for lottokuponen skulle erlægge 10 kroner til støtte for vores OL-atleter og kulturen i Danmark. Bliver 10 kroner pr. lottokupon til noget? Ja, det bliver faktisk til ret meget, for hver uge spiller 1.185.137 personer lotto, så hvis vi ganger med 10, så er vi godt på vej til at hjælpe alle i land og videre, så vi kan se og nyde vores OL-atleter på TV og besøge vores kulturinstitutioner. Hvis vi regner videre året ud, så har vi indsamlet 456.000.000 kroner - det lukker da de værste huller, mens ellers må det jo bare fortsætte ind i det nye år. Coronaen skal ikke smadre alt det, vi elsker.

Aarhus

Skleroseramte Kristine har corona: - Føles som om, man ikke kan trække vejret ordentligt

Alarm 112

Truede betjente med corona: Flygtet fange stadig på fri fod

Aarhus

- Vi har aldrig, aldrig, aldrig oplevet noget lignende: Så hårdt er det østjyske turisterhverv ramt

Annonce