Annonce
Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederpanel og udtrykker Århus Stiftstidendes holdning.
Debat

Lær af tyskerne

To millioner bilture og 1,7 millioner bus-, letbane- og cykelture, hver evig eneste dag.

Så voldsom bliver trafikken i Aarhus Kommune, hvis man skal tro den trafikprognose for 2030, som Aarhus Kommune har fået lavet.

En enorm forøgelse af den trafikale belastning på et i forvejen kraftigt udfordret vejnet.

Annonce

Derfor kræver det stor iderigdom og mange store beslutninger, hvis politikerne skal prøve at være lidt på forkant.

Til at hjælpe sig har afdelingen for Teknik og Miljø begået en rapport, som byrådet skal behandle i aften.

Ifølge rapporten er det altafgørende, at indfaldsvejene og ringvejene udvides på de mest belastede områder. Men spørgsmålet, som politikerne skal prøve at finde svar på, er, hvad man skal bruge den ekstra plads til.

Skal det være mere plads til bilerne, til busserne, til udvidelse af letbanen eller til ekstra gode forhold for cykelister?

Med tanke på den manglende plads og den stærkt stigende udledning af CO2, der får eksperterne til næsten dagligt at forudse nye problemer, må det være åbenlyst for enhver, at det er forholdene for den kollektive trafik som letbanen og cykelisterne, der skal satses på.

Et forslag, der bakkes op af erfaringer fra Tyskland, hvor det i meget høj grad er lykkedes at flytte trafikken fra biler til kollektiv trafik. Eksempelvis er det i Freiburg lykkedes at ændre folks vaner i en grad, så hele 28 procent af trafikken i dag foregår på cykel og 18 procent i kollektiv transport. Besnærende tal, og politikene skal naturligvis undersøge nøje, om det er muligt at lære af de tyske erfaringer og kopiere successen.

Men det kræver, at den offentlige transport gøres lysår bedre og frem for alt billigere. Og selv om det skulle lykkes, er det vigtigt at minde politikerne om, at der stadig skal være plads til bilisterne - og også til en stor forøgelse af det nuværende antal privatbiler - som formentlig til den tid stort set vil være forureningsfri.

For nok er mange århusianere glade for at cykle, men at satse på, at man kan få op mod en tredjedel til at snuppe cyklen på arbejde og 20 procent til at tage bussen hver dag, er afgjort for optimistisk. Alene det faktum, at man i Danmark risikerer at skulle kæmpe med elendigt vejr som store snemængder og kraftig regn i over halvdelen af året gør det svært at tro på cykel-missionen. Så sats på det kollektive og cykelisterne - men husk at gøre plads til dem, der stadig har behov for bilen for at kunne passe deres arbejde.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Vores by bliver fattig uden almene boliger: Der er plads til flere

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce