Annonce
Debat

Læserbrev: Afskaf tvungne nationale test

skolenationale testafskaftest nex

I sidste uge afsluttede landets skoler denne runde af nationale test, og nu kan spændte børn så vente på, ikke juleaften, men svar på, om de er "en del under gennemsnittet", eller om deres faglige niveau er "ikke tilstrækkeligt".

Det bliver ingen børn klogere af at få at vide. Testen gør ikke børn dygtigere, ligesom et bilsyn ikke i sig selv gør biler mere sikre - uden sammenligning i øvrigt ...

Kvaliteten ligger i den forberedelse og opfølgning, som er i klasseværelset - eller på bilværkstedet - hvor børnene kommer i dialog og får feedback fra lærere, men også forældre, om det, de er i gang med at lære.

Spørgsmålet er; for hvis skyld tester vi?

Pædagogiske test har været hverdag i folkeskolen altid, og de er et godt og nødvendigt redskab til at give lærere, forældre og børnene selv et indblik i, hvordan det går med at lære. Men uden den fornødne tid til at lave en kvalificeret forberedelse og opfølgning bliver det tomme ord og et reelt tidsspilde.

Vi ved desuden, at måden, de nationale test er opbygget på og skal gennemføres på, ligger mere til højrebenet for nogle børn end for andre. Omkring en femtedel kløjes i testene, og det giver stressede børn. Og det betyder samtidig, at resultatet ikke altid afspejler, hvor barnet er læringsmæssigt, og at nogle børn derfor risikerer at gå gennem deres skoletid med en oplevelse af at være dummere end deres klassekammerater.

Derfor skal vi afskaffe tvungne nationale test, så den enkelte skole og den enkelte lærer kan tilrettelægge undervisning og feedback ud fra de behov, der er i den enkelte klasse. Vi skal sætte barnet - og dets lærere - i centrum.

Børn bliver dygtigere, når de ved, hvad de skal lære, hvorfor de skal lære det, og hvordan de kommer videre. De bliver ikke dygtigere af at blive testet. I stedet tager de nationale test tid fra det væsentlige.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Sundhedsordførere: Nu må ministeren stoppe omskæringslægen

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce