Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Bilerne er et problem i midtbyen

Bilerne optager altså voldsomt megen plads. Og det er kun blevet værre og værre gennem årene.

Annonce

Igen, igen måtte jeg her til morgen springe for livet. Bogstaveligt talt. En bilist var vist kommet lidt for sent afsted, eller måske havde hun måttet holde i kø i lang tid – og var nu presset på tiden.

Havde jeg været et mindre barn eller et ældre menneske, uden det overblik og fysiske overskud, som jeg nu har, så ...

Alt andet lige giver det voldsomme, ofte fatale, skader at støde sammen med en bil, særligt én med høj hastighed, som blød trafikant. Og det koster spidsen af en F35'er hver eneste dag på vore hospitaler og store ressourcer til behandling, genoptræning mv. For ikke at tale om de menneskelige omkostninger.

Kik engang på et luftfoto af Aarhus midtby. Og se, hvor meget veje og gader, som benyttes af biler, fylder. Hertil parkeringspladser, som jo ikke er så synlige, da en stor del er skjulte i garager, parkeringshuse og -kældre.

Bilerne optager altså voldsomt megen plads. Og det er kun blevet værre og værre gennem årene, da vores økonomiske velstand – og den forrige regerings tiltag – har gjort det lettere for mange af os at købe en bil. Og det har mange benyttet sig af, af forskellige årsager, ikke mindst i Aarhus, som en relativt velstående by. Men infrastrukturen sander til – "…bringer os snart i nød" – som lederskribent Hans Petersen så præcist beskrev det i lederen i Stiften 24. november, på baggrund af et forslag i Aarhus Byråd om en betalingsring.

Samtidig er der blevet sparet på den offentlige transport, så en del mennesker ikke har en reel mulighed for at komme på arbejde i midtbyen uden en bil. Ja, en del husstande i oplandet har måttet købe flere biler for at få hverdagen til at hænge sammen med arbejde, børn og fritidsinteresser.

Og for en del er bilen måske også blevet et nemt og bekvemt transportmiddel, som Hans Petersen skrev i søndagens leder, en, som man vanemæssigt benytter sig af – men ... jeg fristes til at sige "mageligt" – i hvert fald fysisk inaktivt – transportmiddel. Og det koster ikke blot en enkelt spids af F35'eren, men bjerge af samfundets værdier på grund af overvægt, kredsløbssygdomme, mistet arbejdsevne osv. osv. Det værste her er næsten, at det rammer vores børn og unge, som aldrig får eller oplever glæden ved den gode fysik. Og grunden er lagt for megen sygdom og dårligdom.

Oplevelsen af det gode helbred, den stærke fysik, under jeg gerne alle, og én af de sikre veje dertil er at stå ud af sin bil - og gå eller cykle. Hertil har jeg opbakning fra Søren Kierkegaard, kan jeg hilse og sige ...

"Jamen, uden bilen går samfundet i stå", hører jeg indvendingen. Jeg taler ikke for, at der ingen biler skal være, men at vi begrænser antallet og brugen af dem, hvor der er ikke er plads til det, eller hvor de giver andre gener i form af støj, CO2-udledning, forurening af luften og så videre.

"Uden bilen vil jeg ikke kunne nå på arbejde!" Hmm ... for nogle år siden havde jeg fornøjelsen af at cykle fra Mårslet til midtbyen, ca. 12 km, hver dag gennem en årrække. Lidt udenfor Mårslet kørte min nabo i bil forbi mig, men i starten af midtbyen passerede jeg ham ofte igen - mens han holdt i kø. Jeg tror ikke, køerne er blevet kortere siden da.

Og så det hårdtslående argument – "du er bare misunderlig!" ... Nej. Njoo ... jo, jeg vil da også gerne have en Tesla stående. Det er en flot bil, synes jeg. Men reelt har jeg meget lidt at bruge den til, når jeg bor i midtbyen og kan gå eller cykle til alting. Og jeg har med glæde konstateret, at jeg nu kan leje en lille grøn el-bil her i midtbyen, når jeg en gang imellem har behov for det.

Jo, jeg ved også godt, at vi mennesker har et behov for at vise, hvem vi er, på forskellige måder. Og at nogle gerne gør det med en bil. Men der er måske bedre måder end med en stor firhjulstrukken SUV'er, når man bor i midtbyen og blot skal ud på kontoret i udkanten af byen.

For hvad er det for en midtby, vi ønsker?

Jeg ønsker en midtby, som er rar at være i. Og med det mener jeg uden en masse bilstøj og -os. Nem, tryg og sikker at færdes i som gående eller på cykel. Også for børn. Med mange gode åndehuller i form af grønne områder, hvor man kan slå sig ned.

Her skal være liv og nærhed. Boliger i alle mulige størrelser. Mange af dem. Børne- og ældreinstitutioner. Skoler og uddannelsesinstitutioner. Arbejdsplader (som ikke støjer eller forurener). Forretninger i alverdens afskygninger. Caféer og spisesteder. Og med alle storbyens kulturinstitutioner og -tilbud.

Altså en levende og mangfoldig midtby, som med lys, luft og grønne områder er attraktiv at søge mod og opholde sig i. Men i en sådan er der ikke plads til en masse biler – de ér et problem!

Men jeg er lydhør. Lad mig høre de konkrete argumenter imod, at vi gør midtbyen domineret af rolige gå- og cykelgader. De bløde trafikanter mellem hinanden. Med mulighed for, at beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Helst på el. Og naturligvis med den nødvendig vare- og affaldstransport. Det foregår blot på de bløde trafikanters præmisser.

Hvad er de gode argumenter imod, at vi nu virkelig begrænser antallet af biler i midtbyen? Imod, at vi udnytter de historiske muligheder ved udformningen af en ny centralt placeret busterminal og nøje planlagt overdækning af banegraven? Og herved høster de åbenlyse fordele ved en gennemtænkt og langsigtet plan for hele person-mobilitet i midtbyen?

Det kan nemlig vi godt, kære byråd, hvis vi vil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Endnu en skoleelev er smittet med corona: 32 børn og seks medarbejdere sendt hjem

Aarhus For abonnenter

Borgerlige partier sikrer festugen: Lad os ikke styre af frygt

Aarhus

30-årig dømt for at sætte ild til overbos lejlighed: - Et rent held at ingen kom til skade

Annonce