Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen

Derfor ville det klæde vores byråd at være på forkant med noget, der kan minde om road-pricing, så det koster at køre inden for ringgaden.

På mine daglige cykelture rundt i Aarhus midtby ser jeg et uheldigt og omsiggribende fænomen: Bilister, der sidder og leger med deres smartphone, mens motoren lystigt, i adskillige minutter, sprøjter dieselpartikler i hovedet af sagesløse cyklister og fodgængere.

Det er mig ufatteligt, at almindelige borgere, håndværkere i mindre og ældre stinkende varevogne, taxichauffører etc. for nogles vedkommende tilsyneladende ikke har den ringeste bevidsthed om, i hvor høj grad de til ingen verdens nytte sprøjter partikler i byen, hvor der i sandhed er mere end nok forurening fra de bilister, der trods alt bevæger sig. Eller er det bare gemen ligegyldighed? Formentlig en blanding af begge dele. Som cyklist plejer jeg at time min vejrtrækning, så jeg undgår at inhalere for tæt på bilerne.

Mig bekendt er der i Aarhus Kommune sat en grænse på tre minutter, men enhver kan på en cykeltur gennem byen erfare, at dette langt fra overholdes.

Først og fremmest skal der skabes bevidsthed herom hos disse bilister, men det er som bekendt aldrig tilstrækkeligt, hvis der ikke også følges op med handling. Faktisk mener jeg, at kommunen burde få nogle kontrollanter (parkeringsvagter?), som kunne gribe ind overfor denne absurde og meningsløse forurening i vores midtby og udskrive bøder, svarende til parkeringsbøder. Bilisterne betaler i forvejen alt for lidt for at have adgang til at fylde og forurene i midtbyen.

Selv bilisterne må jo erkende, at det nuværende pres på de værst ramte gader og veje i midtbyen bare ikke kan fortsætte.

Byrådet må handle på flere planer for at gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen, og det gøres jo ikke ved for eksempel at bygge flere parkeringspladser. Vi ved jo godt, hvilken vej udviklingen går, da den eksisterende bilpark jo ganske enkelt ikke bare kan fortsætte med at vokse.

Derfor ville det klæde vores byråd at være på forkant med noget, der kan minde om road-pricing, så det koster at køre inden for ringgaden. Så skal der selvfølgelig være flere elbusser, der fra ringgaden kan køre i nogle slynger til diverse centrale steder i midtbyen.

Vi trænger derfor til et markant paradigmeskifte i vores forhold til biler, liv i byen og infrastruktur, så det hele ikke ses gennem en bils forrude.

Undersøgelser viser også, at folk, der er mest udsat for partikeludledning, har større risiko for at få Alzheimers, da partikler har det med at ophobes i hjernen. Herudover er der bidraget til lungerne og dem, der går i blodbanerne og kan forårsage blodpropper. Hvor behageligt er det lige at indånde disse stygt stinkende køretøjers os? Hvorfor tillader vi det?

Kære lokale og beslutningsdygtige politikere: Gør nu Aarhus til European Green Capital, næste gang der skal satses. Og der skal helst handles NU.

Annonce
Bilos forurening luftforurening, udstødning, biler. Tegning Jens Nex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Skuffet AGFer arrig på banen: Godt, at de river det lort op nu

AGF

Målløst i forårspremiere i Aarhus: AGF kunne ikke få hul på Hobro

Annonce