x
Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Columbusskolen OG en børnehave

Vi mangler en børnehave i Skovby. Ingen tvivl om det. Men at den skal være i de bygninger, der netop er ved at blive bygget til Columbusskolen, er ikke en god løsning.

Vi mangler en børnehave i Skovby. Ingen tvivl om det. Men at den skal være i de bygninger, der netop er ved at blive bygget til Columbusskolen, er ikke en god løsning.

Vi er dybt rystede over, at de byrådspolitikere, der sad og lagde sidste hånd på budgettet pludselig besluttede, at Columbusskolen skal flyttes væk fra Skovbyskolen. Det kan godt være, at tallene så går op. Men der er tale om 46 af de allersvageste elever, som nu går en uvis fremtid i møde. Vi er bekymrede. For hvor er hensynet til disse børn – og deres familier? Hvor er den langsigtede planlægning?

At flytte skolen vil være en kæmpe omvæltning for børnene, hvilket deres forældres reaktion også bevidner. En omplacering vil koste både menneskeligt og økonomisk. Flere af børnene er i forvejen blevet flyttet rundt og trives nu endelig.

Et af argumenterne er, at man gerne vil have skolen placeret mere centralt. Men hvorfor? Langt de fleste af børnene skal køres i skole, uanset hvor skolen placeres. Og så er kommunen altså ikke større. De tilbringer ikke mere tid i skolebusser end børn, der bor på landet og tager en bus til den lokale folkeskole.

Hvor skolen skal flyttes hen, er der ingen bud på. Det skaber usikkerhed. Det er meningen, at lærere og pædagoger skal flytte med, men det kan man jo altså ikke vide, om de vil.

Desuden er Columbusskolen ved at blive bygget helt om. Det har været en lang proces, der endnu ikke er slut, og som kræver meget af disse børn, der om nogen har brug for vante rammer. Byggeriet er tegnet specielt til skolens børnegruppe og kan ikke bare lige overtages af en børnehave. Så hvis man nu skal bruge det helt nye byggeri til en børnehave, har man spildt en masse af kommunens penge og skal bruge yderligere penge til en ombygning.

Hertil kommer, at der også vil blive brug for penge til at løse det trafikkaos, en børnehave med de mange afleveringer og hentninger vil bringe for eleverne på Skovbyskolen. Der er i forvejen en uheldig blanding af elever på gåben, løbehjul eller cykler med biler og skolebusser. Som forældre må man blive bekymret over tilførslen af et halvt hundrede ekstra biler.

Torsdag 7. november skal medlemmer af forældregruppen fra Columbusskolen og fra Skovbyskolens skolebestyrelse mødes med Undervisnings- og Børneudvalget. Der håber vi, at man vil lytte og indse, at der måske bør findes en anden løsning.

Vi mener, at det kan gøres indenfor samme økonomiske ramme, som den nuværende plan vil ende med at koste.

I stedet for at lave en børnehave på et sted, hvor den ikke passer ind, så vær kreativ. Tænk ud af boksen. Lad os se på løsningen med en skovbørnehave. Den behøver ikke så store, dyre bygninger, og så er det godt for børnene, viser al forskning. Vi mangler en skovbørnehave i Galten-Skovby.

Birgitte Majgaard, formand for Konservative Skanderborg, og Thomas Cordtz, byrådsmedlem i Skanderborg for Konservative. Pressefotos
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusianerne tømte øltanken: Der var rift om de gyldne dråber, da Peter Gift åbnede for ølhanen

Læserbrev

Læserbrev: Kæmpe tak til undervisere og ”forældre-tutorer” for den store indsats

Vores børn og unges trivsel og læring er vigtig. Også selvom vores hverdag er vendt på hovedet. Og vi endnu ikke ved, hvor længe nedlukningen kommer til at vare. Det er imponerende at se den enorme indsats, som de danske gymnasie- og skolelærere lægger for dagen i øjeblikket. Hvordan de engagerer børn og unge. Hvordan de skaber en så normal hverdag, som det overhovedet er muligt. I en unormal tid. På vores lokale gymnasium har lærerne været klar fra første dag. Med virtuel undervisning, virtuelt gruppearbejde og travle skoledage. Med undervisere, der er i hopla. Hvor der er plads til sjov. Alt imens de unge bliver udfordret af ny viden. Det er bare flot. Det samme hører jeg fra flere forældre til børn i fri- og folkeskoler. Der er fuld damp på. Lærerne knokler for at sikre, at børnenes hverdag kører. Selvfølgelig er der skønhedsfejl, plads til forbedring. Men fremfor alt er det utrolig positivt at se, hvordan teknologien bliver brugt. Hvordan alle kaster sig over de nye udfordringer. Men jeg taler også med forældre, der mildt sagt er presset af at være hjælpelærere mange timer hver dag. Samtidig med at de selv skal passe fuldtidsarbejde med opgaver, der skal løses. Virtuelle møder med kollegaer og kunder, der skal holdes. At den nye hverdag kan være svær at få til at gå op. Og det er der vel sådan set ikke noget at sige til. Alle løfter ekstra opgaver i denne tid. Vi må hjælpes ad. Vi må være klar til at trykke på PYT-knappen, de gange hvor vi eller andre ikke kommer i mål, som vi kunne ønske os. Det tror jeg såmænd også, at lærerne i den anden ende er klar over. Men lige nu, midt i den globale sundhedskrise, bør vi trods alt glæde os over, at mange skoler og gymnasier lykkes med at engagere børn, unge og forældre – i et stærkt og nødvendigt samarbejde. Det er sammenhold.

Aarhus

Trods talrige aflysninger og udsættelser: Planen er stadig at fejre dronningen i Aarhus

Annonce