Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Coronaindgreb skaber arbejdsglæde

Annonce

Lørdag morgen 4:55 sad jeg i sofaen og arbejdede med en glæde og kreativitet, som jeg ikke har oplevet i seks-syv år. Jeg havde været vågen siden 3:30. Vendt og drejet og kvalificeret et væld af idéer til, hvordan jeg bedst kunne skabe rammerne for god undervisning og vigtig læring. Da resten af familien stod op, præsenterede jeg stolt min undervisningsplan for næste uge, og søndag formiddag delte jeg den med mine kolleger. Jeg var spændt på mandag morgen, hvor jeg igen skulle mødes med mine to 7. klasser over videokonference og præsentere planen for den kommende uge.

Jeg har også været på Aula flere gange henover weekenden. Skrevet til to elever i min ene 7. klasse og ønsket dem tillykke med fødselsdagen lørdag. Læst rigtig mange enormt positive tilkendegivelser fra forældre over det arbejde, som vi laver for deres børn gennem denne skolelukningsperiode.

Gennem ugen har der i det hele taget været megen kontakt med forældrene. Der har været telefonsamtaler - flere gange også med de samme forældre - hvor det er blevet diskuteret, hvordan undervisningen bedst kunne gribes an for netop deres barn. Der har været videomøder med hele klassen, videomøder med arbejdsgrupper i klassen og sågar enkeltvis med elever. Daglige videomøder i forskellige arbejdsmæssige fora som Udskolingsdansk, Årgangskoordinatorerne, Udskolings-, Årgangs- eller Klasseteams.

Alt sammen i et forsøg på at gribe undervisningen an på den bedst mulige måde, hvor eleverne udfordres fagligt og menneskeligt i et socialt inkluderende fællesskab med opgaver, som er inspirerende og åbner op for ny læring.

Men hvorfor er denne arbejdsglæde kommet samtidig med en national skolelukning? Jeg tror, at det hænger nøje sammen med den beslutning, der er truffet på Elsted Skole i udskolingen.

I løbet af den først skolelukningsuge kom der anbefalinger fra undervisningsministeren, kommunens rådmand, nødråb fra forældre og elever, og nu har vi reageret på disse og begrænset antallet af undervisningstimer. Vi har besluttet at skære det ugentlige undervisningstimetal ned med en tredjedel, men jeg har naturligvis stadig den samme arbejdstid.

Min hustru, som både er privatansat og har sin egen virksomhed, bemærker dog tørt, at hun synes, at jeg nu arbejder meget mere end den sædvanlige 40-timers arbejdsuge.

Som et arbejdsmæssigt revolutionært pust er coronavirusset kommet ind og har foræret mig tilstrækkelig tid til forberedelse af min undervisning. Det er bare ærgerligt ikke at være i samme lokale som mine elever, og undervisningen, forberedelsen, vejledningen og rettearbejdet skal nu gøres hjemmefra.

I morges stod jeg op 6.15, bagte kanelsnegle, satte flag og lys på kagerne, fik mine tre børn op til deres hjemmeundervisning, hejste Dannebrog i haven, tændte for computeren og mødte 7.c klokken 8.30 på skærmen.

Én af pigerne har fødselsdag i dag, og det skal naturligvis fejres under videomødet, inden dagens undervisning går i gang.

Når vi er på den anden side af denne coronakrise og skolelukning, håber jeg, at jeg har tid og overskud til fortsat at reflektere over den gode undervisning samt arbejdsglæden og kæmpe for at få begge dele tilbage i folkeskolen. Den gode undervisning er i høj grad betinget af, at vi ikke hele tiden er på som undervisere, men får tid tilbage til at forberede den gode undervisning.

Illustration: Jens Nex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Aarhus indfører corona-restriktioner, tester og vil bremse smittespredning i det somaliske miljø

Aarhus

Kraftig stigning: Hver fjerde nye coronasmittede i Danmark kommer fra Aarhus

Aarhus

27 nye tilfælde: Bekymrende smittetal i Aarhus fortsætter

Aarhus For abonnenter

Historisk løft til idrætten i Aarhus: Partier vil afsætte 25 millioner kroner om året til nye faciliteter

Annonce