Annonce
Debat

Læserbrev: Der skal afsættes en pulje til at udvide E45

Michael Aastrup Jensen, Venstre.

Enhver, som blot engang imellem kører på E45 i myldretiden, kender til de massive problemer med trængsel og kø. For de daglige pendlere er det ulideligt konstant at holde i kø, samtidig med at det også skaber farlige situationer. Jeg oplever det selv, de gange jeg tager bilen fra mit hjem i Assentoft til København for at passe arbejdet i Folketinget.

Jeg har kæmpet for en udvidelse af motorvejen gennem flere år, og det var et vigtigt skridt på vejen, da det lykkedes at sikre en VVM-undersøgelse af hele strækningen fra Vejle til Randers og ikke blot til Aarhus N, sådan som Transportministeriet ellers havde insisteret på.

Trafikmængden på E45 kommer kun til at stige, og det er jo i virkeligheden positivt, for det er jo et udslag af, at det går godt i Østjylland, og at der hele tiden bliver skabt nye arbejdspladser. Imidlertid kan den megen trafik på E45 ende med at blive en vækstdræber, og det vil være brandærgerligt, hvis det er sendrægtighed i forhold til at udvide motorvejen, som sætter en prop i det østjyske væksteventyr. Det vil jeg i hvert fald gøre mit til, ikke sker ved at kæmpe for, at udvidelsen bliver en realitet.

Næste skridt er derfor at få sat arbejdet i gang med at udvide motorvejen med et ekstra spor i hver retning. I den forbindelse er det vigtigt, at det ikke blot bliver en udvidelse, som gavner trafikanterne, men også naboerne til motorvejen. I dag er der alt for mange, som lever med daglige støjgener fra motorvejen. Det er ikke rimeligt, at man ikke kan få ørenlyd i sin egen have, og derfor skal der sættes massivt ind overfor støjproblemerne. Det er helt oplagt at gøre i forbindelse med et større anlægsarbejde, som en udvidelse vil være.

Vi skal altså med andre ord fremtidssikre E45 for både bilister og naboer i et hug. Jeg vil derfor kæmpe for, at der i forbindelse med regeringens infrastrukturplan bliver afsat en pulje til større infrastrukturprojekter. En sådan pulje vil kunne finansiere udvidelsen af E45.

Det er et projekt, som vil gavne hele Østjylland, og jeg håber derfor, at alle folkevalgte i Østjylland vil bakke op om, at der bliver afsat penge til formålet. Det er nu, at det gælder om at holde sig til. Det betyder også, at vi for en stund må pakke valgkampsretorik og politiske forskelle sammen for en stund og i stedet stå sammen om at kæmpe for Østjylland.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Annonce