Annonce
Debat

Læserbrev: Dialog, Bering-Beder-vejen og Hovedgård-Hasselager-jernbanen

Illustration: Jens Nex

Fællesrådene i Aarhus Syd havde arrangeret et borgermøde 24. oktober med Aarhus Kommunes teknikere om, hvor langt man var kommet med vejprojektet Bering-Beder-vejen. 250 personer havde fundet vej til Grønløkke-hallen i Tranbjerg.

Kommunens folk forklarede, hvor langt man var nået i processen. Planlæggerne havde nu fået grønt lys fra Aarhus Byråd til at detailplanlægge denne linjeføring. Ekspropriationerne ville blive fortaget af de ramte ejendomme om cirka et år.

Efter gennemgangen af projektet kunne der stilles spørgsmål til eksperterne. Flere af spørgerne savnede dialog med kommunen. De havde indsendt flere spørgsmål til kommunen enten via brev eller e-mail, men havde ikke fået et eneste svar. Eksperterne svarede på mødet - i forbindelse med disse klager om envejskommunikation - at de ikke var så langt i processen endnu, at de kunne tage stilling til spørgsmålene. Så er det mindste, de kunne gøre fra kommunens side, at svare på henvendelserne fra disse borgere: "Tak for din henvendelse. Vi er ikke så langt i processen endnu, at vi kan svare på spørgsmålene, men vil vende tilbage, når vi har en afklaring. Med venlig hilsen." En spørger stillede spørgsmål til linjeføringen af jernbanen fra Hovedgård og til Hasselager. Denne nye jernbanestrækning vil krydse Bering-Beder-vejen, uanset hvilken af de tre planlagte linjeføringer i og omkring Solbjerg, man vælger. Her havde Aarhus Kommune selv smagt sin egen medicin, når de havde henvendt sig til Banedanmark for en afklaring - intet svar.

Banedanmark burde ellers have travlt. De skal inden årets udgang have svaret på de over 200 høringssvar, der kom ind efter VVM-undersøgelserne af denne nye jernbanestrækning. Desuden skal de have udarbejdet en rapport til Folketingets politikere, som danner baggrund for en stillingtagen i Folketinget til, hvilken af de tre linjeføringer i eller omkring Solbjerg som de "anser for den bedste". Folketinget vil så i 2019 tage stilling til, om jernbanestrækningen overhovedet skal laves, og hvilken af de tre linjeføringer man vil gennemføre.

Nu vil det komme til at koste kassen i skattekroner, når og hvis der skal etableres en krydsning af Bering-Beder-vejen af denne jernbane. Indtil da er 41 familier i Solbjerg-området stavnsbundne til deres villa på denne strækning. Er de købt eller solgt?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Corona-smitten går stadig den rigtige vej, men Aarhus er voldsomt overrepræsenteret i statistikken

Aarhus For abonnenter

Beboere frygter, at dødskørsel på Aarhus Ø vil koste liv: Vagter og afspærring af p-plads er i spil til at dæmpe uroen

Aarhus

Undrer du dig også? Hvorfor er der blå plastre på havneskulptur?

Annonce