Annonce
Debat

Læserbrev: Drop nu de besparelser på handicapområdet

handicappede handicap aarhus byråd kronik støtte spare nex

Åh nej, ikke igen! Vil dette spare-mareridt på voksenhandicapområdet da ingen ende tage?!

Efter at politikerne i Aarhus Byråd i mange år har udsultet området og endelig anstændigvis tilførte området midler for et par år siden, troede vi, at nu var det slut med sparekniven på området. - Men nej!

Endnu engang må denne gruppe af vores allersvageste medborgere stå for tur, når politikerne skal ud at finde penge igen - og denne gang vel at mærke penge, som er brugt, uden at man vidste, om man havde dem.

Området kan på ingen måde tåle flere besparelser. Forholdene på bostederne er efterhånden så ringe, at det balancerer på kanten af misrøgt af mennesker, der er henvist til opbevaring og afvikling, og for hvem livet ikke skal leves, men blot gå. Der er mange eksempler på forfærdelige omsorgssvigt rundt omkring.

Der er sparet så meget på personalenormeringen, at der alene er tale om basal pleje - og det også, selvom man er et ungt menneske. Der er ingen muligheder for udflugter, aktiviteter eller oplevelser ud af huset. Selv de sølle fem feriedage om året, som byrådet endelig vedtog for et par år siden, er nu i spil til kun at blive til tre feriedage om året.

Og personaler rundt omkring på bostederne og aktivitetscentrene er pressede og frustrerede, og mange siger op i frustration over betingelserne, hvilket medfører mange udskift af personaler og mange vikarer.

Det er så godt for de århusianske skoleelever og deres forældre, at det voldsomme spareforslag er taget af området, og tillykke med, at byrådet lige kunne fremtrylle nogle millioner til dette område, så sparekniven ikke skal stikke så dybt. Flot stået sammen, og flot kæmpet.

Og så er det, man tænker - kunne dette så ikke også lade sig gøre for de voksne handicappede? Kan man ikke også trylle for dem? Vil Aarhus - landets næststørste by - der udvikler på alle områder - virkelig være bekendt at afvikle dette område? Aarhus Kommune er nu placeret næstnederst i statistikken over landets 98 kommuner, der betaler mindst pr. voksne handicappede borger!

Men disse borgere bliver ikke hørt, for de kan ikke råbe højt eller mobilisere et kæmpe netværk af støtte. Og vi pårørende har ikke kræfter til at kæmpe disse kampe, da vi har rigeligt at se til med at tage vare på vores børn, selvom de er flyttet hjemmefra. Det er et livslangt arbejde, hvor man tilsidesætter sit eget liv.

Så byråd - drop nu de besparelser. Det er ganske enkelt uanstændigt og umenneskeligt og kan få fatale konsekvenser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce