Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Dyrene får det ikke bedre af Enhedslistens populisme

At slå huller i luften er ikke vejen frem. De ændringer, vi ønsker at se, skal være fællesløsninger, der inkluderer hele Europa. Vi har ikke andre muligheder.

I sidste uge erklærer min kollega, Enhedslistens Nikolaj Villumsen, sig med et indlæg bragt her i Århus Stiftstidende enig i, at vi skal bekæmpe lange dyretransporter, der er det rene tortur for dyrene. I samme ombæring kritiserer han Socialdemokratiet og mig for at insistere på, at reglerne skal vedtages i EU frem for i Folketinget.

Enten bedriver Villumsen populisme, eller også har han ikke sat sig ordentlig ind i sagen. Det giver nemlig ikke mening at vedtage en lov om kortere dyretransporter i Folketinget, når de lange dyretransporter jo i sagens natur foregår på tværs af landegrænser gennem Europa. Derfor handler det om at få vedtaget bedre regler i EU. Det vil gøre en forskel.

En dansk lov ville blot være symbolpolitik, der måske kan give Villumsen en hurtig PR-sejr, men som ikke vil gavne dyrene. Ikke så længe at Polen og Spanien ikke er bundet af det danske folketings beslutninger.

Jeg forstår og deler Villumsen utålmodighed. På trods af massivt pres har EU-Kommissionen alt for længe undladt at sikre bedre forhold for vores dyr. Men at slå huller i luften er ikke vejen frem. De ændringer, vi ønsker at se, skal være fællesløsninger, der inkluderer hele Europa. Vi har ikke andre muligheder.

Jeg håber og ved, at Enhedslisten også vil kæmpe for en løsning på EU-plan. En løsning, der rent faktisk har gang på jord. Skal vi kunne samarbejde om det, er tiden ikke til forfejlet kritik og politisk drilleri - tiden er til at se realiteterne i øjnene.

Annonce
Niels Fuglsang (S), medlem af Europa-Parlamentet. ©. Lars Aarø. Fokus
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Annonce