Annonce
Læserbrev

Læserbrev: E45 kræver langsigtede løsninger, ikke mere asfalt

I Stiftens leder mandag ønsker Tobias Heede Niebuhr sig mere asfalt i Østjylland. Det er vigtigt, for at væksten ikke går i stå, skriver han. Men vækst er ikke et ubetinget gode; den fører til, at jordens resurser reduceres. Og danskerne er et af de folk, der bruger mest - allerede 29. marts i år nåede vi den dag, hvor vi havde opbrugt vores naturresurser for i år. Resten af året bruger vi løs af fremtidige generationers resurser.

Det er et problem, der er ligeså alvorligt som klimaproblemet, og de to problemer hænger tæt sammen. Jo flere biler, des mere udledning af CO2. Det gælder også, når bilerne bliver drevet af el, for foreløbig bliver der brugt megen fossil energi til fremstilling af biler.

Desuden er flere spor på E45 kun en kortvarig løsning, også selvom hele bilparken skulle blive fossilfri. Det må efterhånden være tydeligt for enhver, at trafikforskerne har ret, når de siger, at flere og bedre veje skaber flere biler – og dermed nye behov for veje.

Kombinationen af stadig dyrere takster i den kollektive trafik, stagnerende priser på brændstof og faldende priser på biler har i årevis sendt flere biler ud på vejene. Særlig slemt er det på motorvejene, hvor lastbiler jo nærmest optager et helt spor ned gennem Jylland.

Det sidste er blandt andet resultatet af, at Folketinget for længe siden begyndte at afvikle godstransport på skinner. Det kan endnu nås at flytte en del af godstransporten over på skinner, men det kræver nogle langsigtede beslutninger.

En del af trafikken kan også spredes ved at indføre trængselsafgift, så det koster mere at køre i myldretiderne. Og provenuet kan man bruge på at øge salget af fossilfrie biler. Desuden kan man udbygge letbanen og åbne flere stationer på de regionale jernbaner. Man kan også bygge en ny bane mellem Aarhus og Silkeborg – den vil nok kunne få flere passagerer end en bane til Billund.

Jeg ved godt, at Togfondens forslag om en ny bane mellem Aarhus og Horsens er upopulær mange steder, men en ny lokal forbindelse mellem Aarhus og Horsens med stop i blandt andet Solbjerg og Hovedgård kan også være med til at aflaste E45.

Alle disse forslag har en positiv langsigtet effekt; hvorimod mere asfalt hurtigt skaber flere biler og nye køer – også på indfaldsvejene og inde i byerne. Og helt ærligt, her er det vist slemt nok i forvejen.

Annonce
e45motorvejkøtrafikasfaltproblemer nex
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce