Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Endelig har Venstre set fornuften i at droppe letbanen til Aarhus Ø

Man må kunne indse, at det er uholdbart at bruge 100 millioner kroner for 1,2 kilometer letbane til Aarhus Ø, når der er andre billigere og gode løsninger.

Endelig har Venstre set fornuften i at droppe letbanen til Aarhus Ø, noget, som Dansk Folkeparti har givet udtryk for igennem de seneste par år.

Derfor er vi også tilfredse i Dansk Folkeparti med, at Venstre også vil være med til at droppe letbanen til Aarhus Ø med rådmanden for Teknik og Miljø i spidsen for den nye holdning. Dansk Folkeparti er det eneste parti i Aarhus Byråd, der står uden for denne aftale, som blev indgået af byrådet for nogle år siden.

Vi har ofte haft problemstillingen i byrådssalen, men der har ikke været lyttet til vores forslag, når vi har forslået, at i stedet for en dyr letbane (100 millioner kroner for 1,2 kilometer) burde vi forsøge os med førerløse busser, eller almindelige elbusser. Noget, som vi har stået alene med indtil nu, hvor Venstre har skiftet holdning.

Nu håber vi bare, at de andre partier, som er med i dette forlig, også vil skifte mening. Det håber vi så, at socialdemokraterne i Aarhus også vil. Man må kunne indse, at det er uholdbart at bruge 100 millioner kroner for 1,2 kilometer letbane til Aarhus Ø, når der er andre billigere og gode løsninger.

Samtidig vil Nørreport-krydset blive endnu mere belastet, hvis også en letbane fra Aarhus Ø skal passerer krydset, som er presset nok i forvejen, og det vil medføre, at ventetiden vil blive uholdbar stor, for gående, cykler og biler. I myldretiden vil trængsel blive alarmerende og til tider formentlig helt bryde sammen.

Vi skal bruge de mange sparede penge på nye elbusser til den kollektive trafik i hele Aarhus. Noget, som Dansk Folkeparti også har opfordret til mange gange. Vi har foreslået, at vores dieselbusser skal udskiftes til el senest i 2025, hvilket byrådet ikke ville være med til, da vi havde det i byrådssalen som forslag, da der tidligere var aftalt, at det først skulle være i 2030, at de sidste dieselbusser skulle udskiftes. Men heldigvis er det ved dette års budgetforlig fremskyndet til 2027. Her har hele byrådet trods alt lyttet til Dansk Folkeparti; at folkets sundhed og levetid vægter højere end gamle dieselbussers levetid.

Det er glædeligt, at man her har taget et nyt standpunkt. Om det skyldes den meget snak om klima og sundhed, skal jeg lade være usagt, men man kan ikke sætte klima og sundhed højt på dagsordenen og så ikke være med til at få fjernet CO2 i vores bymidte ved bl.a. at udskifte vores dieselbusser hurtigere end først planlagt. Det er så sket nu, og det er dejligt, at man har lyttet, og det skal partierne havde ros for.

Annonce
Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem i Aarhus Kommune. Pressefoto
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Minut for minut: Gyserafslutning - Silkeborg henter sejren hjem i kampens sidste minutter 

Annonce