Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Er fisk med MSC-mærket bedre kvalitet?

I MSC arbejder vi for at give forbrugerne mulighed for at vælge produkter, der kommer fra et bæredygtigt fiskeri. Vores mærke – den blå fisk – skal gøre det let for forbrugerne at vælge et bæredygtigt alternativ. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne kender mærket, og at de ved nogenlunde, hvad det betyder.

Kære Jakob Clausen (fiskehandler i Aarhus, red.). Tak for din kronik 17. november ("Hvorfor er fødevarer blevet et brand?" i Århus Stiftstidende, red.), hvor du kommer ind på en række af de problemer, vi som et miljømærke for bæredygtigt fangede fisk og skaldyr arbejder med til daglig.

Du siger, at et miljømærke ikke er det samme som kvalitet – og det har du helt ret i! Kvalitet er et meget bredere begreb, og det er klart, at du som "indfødt" fiskehandler, der ved, hvor dine produkter kommer fra, og som har hver eneste stykke fisk i hånden, inden det sælges, kan give dine kunder både et produkt og en service af høj kvalitet.

Vores opgave som miljømærke er mere snæver. Til gengæld har vi mulighed for at nå mange flere mennesker.

I MSC arbejder vi for at give forbrugerne mulighed for at vælge produkter, der kommer fra et bæredygtigt fiskeri. Vores mærke – den blå fisk – skal gøre det let for forbrugerne at vælge et bæredygtigt alternativ. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne kender mærket, og at de ved nogenlunde, hvad det betyder. Og her har vi brug for alle gode kræfter – ikke mindst fiskehandlere som dig.

Jeg ville ønske, at vi havde penge til at sende reklamer lige efter "Vild med dans", som du nævner. Men den slags er langt uden for vores budget. I stedet kan vi snige os op på en kort biografreklame, der kan køre to uger omkring jul – og som i øvrigt er genbrug – nogle go-cards samt skilte og brochurer ved forskellige events. Ellers må vi forlade os på, at detailkæder og andre, som handler med fisk og skaldyr, vil bruge vores logo i deres markedsføring. For kun hvis forbrugerne er villige til at betale for den MSC-mærkede fisk, kan fiskerne få en højere pris som betaling for, at de har investeret i at gøre deres fiskeri bæredygtigt.

Du har ret i, at når næsten alle fisk er MSC-certificeret, så gør mærket ikke længere den store forskel. Og fordi vi er så heldige, at de danske fiskeriorganisationer har forpligtet sig til at prøve at gøre alt deres fiskeri bæredygtigt, er vi kommet langt i den retning. Men dels er vi ikke i mål i Danmark, og dels er der jo mange fiskeriprodukter på markedet, der kommer langvejs fra.

Jeg kan forestille mig, at du også handler med hummer fra Canada, med fransk østers, med vildtfanget laks og sikkert også med tunfisk. Alle disse produkter findes både MSC-certificeret og ikke-certificeret. Her tænker jeg, at det er en hjælp både for dig og for dine kunder, hvis du kan dokumentere, at de produkter, du sælger, kommer fra et bæredygtigt, MSC-certificeret fiskeri. Men for at vi kan tillade, at du bruger MSC-mærket, så er vi nødt til at sikre os, at du lever op til reglerne. Og det kræver altså dels, at du lader en tredjepart certificere, at du har styr på dine procedurer og kan holde tingene adskilt, og dels, at du betaler en smule til os for selve brugen af mærket.

Dermed vil forbrugerne – både i din butik og de, der får måltidskasser med fisk fra din forretning – få et synligt bevis for, at de har valgt et bæredygtigt alternativ. Og så gør det måske ikke så meget, at de ikke kender forskel på det ene og det andet mærke, men bare har et ønske om at hjælpe med til løse et af tidens store problemer, nemlig, hvordan vi sikrer livet i havet i fremtiden.

Og hvis der er forbrugere, der vil vide alt om detaljerne bag mærkerne, så er vi selvfølgelig klar med dokumentation og til at forklare både, hvad vi er, og, hvad vi ikke er.

Jeg ved, du er enig med os i det overordnede formål, og jeg håber derfor, at vi – du med fokus på kvalitet og service, og vi med fokus på at få bredden med – kan hjælpe hinanden med at trække så mange som muligt med i den bæredygtige retning.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Alle tiders jul med pressefotograferne

Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Aarhus

Efter 15 timer: Stadig ingen spor af forældre til efterladte småbørn

Annonce