Annonce
Debat

Læserbrev: Flere ulykker - hvor er pengene til E45?

motorveje45kronikkassen lukket ikassestatskassennex

I Horsens investerer vi i disse år mange millioner i at opgradere vores vejnet. Det gør vi, fordi vi mener, at det er nødvendigt og afgørende for en velfungerende kommune, og derfor afsætter vi pengene til det.

Socialdemokratiet i Horsens mener også, at en udvidelse af E45 er nødvendig, men det gør regeringen tilsyneladende ikke. Regeringen kunne før jul præsentere en finanslov, hvor E45 ikke blev nævnt med et eneste ord.

Behovet for en udvidelse er ikke nyt, men desværre aktuel på en trist baggrund. Forleden kunne pressen fortælle om en markant stigning af ulykker blandt andet på grund af stigende trafik. En embedsmand kunne fortælle, at man tidligst kan gøre noget i 2025, og at regeringen i øvrigt ikke har afsat penge til formålet. Det er mig en gåde, at så mange østjyske borgerlige politikere har trykket på stemmeknappen på en finanslov, der ikke løser problemerne på E45. Virksomheder mister penge, fordi deres ansatte sidder i kø på grund af endnu et uheld, og forældre bruger tiden i en bil frem for sammen med deres børn.

Nu nærmer der sig et folketingsvalg, og man kan spørge sig selv, at hvis det ikke kan lykkes at finde den nødvendige finansiering til at udvide E45, når to Venstre-ministre (Jakob Ellemann-Jensen, Troels Lund Poulsen), en LA-transportminister (Ole Birk Olesen) og Venstres politisk ordfører (Britt Bager) kommer fra Østjylland - ja, mon så der overhovedet er borgerlig vilje til at kæmpe for Østjylland og E45?

Regeringen ser ud til at ville investere store summer i en Hærvejsmotorvej i stedet for at udvide den eksisterende E45 og bruge pengene, der hvor problemerne er.

Østjylland vokser, og det samme gør trafikken. Men tiltroen til, at de borgerlige partier vil prioritere at gøre noget ved ulykker og køer i Østjylland, falder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mere tilskud til hurtigt internet - hvor der er behov for det

Som vi fortalte mandag, så vil Aarhus fortsætte med at vokse i vildskab i de kommende år. Med hvad deraf følger. Trafikkaos, for eksempel. Af samme grund arbejder kommunen med trafikplaner, som skal sikre, at vi også i fremtiden kan komme på arbejde. De handler blandt andet om Marselistunnel, flere spor på motorvejen, Kattegatbro og andre, hamrende dyre investeringer, som kan tage spidsen af trængslen. En idé, som af gode grunde ikke indgår i planen - fordi det selvfølgelig ikke primært bør være storbyen, som tager det initiativ - kunne oplagt handle om at sikre, at der er hurtige netforbindelser i kommunerne rundt om byen. Det vil give flere mulighed for at etablere højteknologiske firmaer i udkanten af metropolen, og det vil give flere ansatte i Aarhus-virksomheder mulighed for at arbejde hjemme, hvilket også vil bidrage til mindre trængsel på vejene. Hidtil har staten faktisk interesseret sig for at udbrede hurtigt internet i udkantområderne qua bredbåndspuljen, som giver tilskud til at sætte fart på internetforbindelserne i områder, hvor det dårligt betaler sig for netudbyder-selskaberne. Men den ordning var kun en hårsbredde fra at blive skrottet, da den nye S-regering fremlagde sit første finanslovsudkast. Heldigvis er regeringen nu - efter at Avisen Danmark har stillet kritiske spørgsmål til beslutningen - kommet på andre og bedre tanker. Nu er den parat til at lade puljen fortsætte - dog med den tilføjelse, at den vil fremskynde en evaluering af, hvordan pengene er blevet brugt hidtil. Hvilket er en rigtig god idé. For det er en kendsgerning, at i hvert fald det første år røg masser af tilskudskronerne til adresser i byområder, mens ensomt liggende huse på bl.a. Djursland ikke kunne få tilskud, fordi der var forrygende fejl i kortmaterialet over bredbåndsmulighederne landet over. Ret skal være ret. Med tiden blev kortmaterialet justeret, så Djursland har fået en pænt stor portion af støttekronerne i de seneste år. Men hvor mange husstande og virksomheder på Djursland og i andre udkantsegne af landet, der stadig hænger i netbremsen, er der næppe nogen, der har overblik over. Så lad os få det kortlagt i en fart, så pengene ryger derhen, hvor der er mest behov for dem, når regeringen atter åbner for kassen.

Annonce