Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Folkeskolen - et godt skoletilbud til alle børn

Vi har haft et forslag om at ændre skoledistrikterne for Gammelgaardsskolen og andre skoler i det vestlige Aarhus i høring. Der er kommet mange konstruktive og kritiske input fra forældre, foreninger og organisationer. Vi tager det hele med i de videre politiske drøftelser, som vi forventer at lande i forligskredsen onsdag 30. oktober.

Vi har haft et forslag om at ændre skoledistrikterne for Gammelgaardsskolen og andre skoler i det vestlige Aarhus i høring. Der er kommet mange konstruktive og kritiske input fra forældre, foreninger og organisationer. Vi tager det hele med i de videre politiske drøftelser, som vi forventer at lande i forligskredsen onsdag 30. oktober.

Forslaget er grundlæggende et led i at skabe et nyt skoledistrikt i Gellerup, hvor byrådet har besluttet at bygge en ny skole.

Skolerne i området har gennem en årrække gjort en stor, positiv og målrettet indsats for børn og forældre ud fra de lokale vilkår. Med blandt andet beslutninger om at anlægge nye veje, bygge rækkehuse, ungdomsboliger og nye private boliger i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven - og med beslutningen om at danne et nyt skoledistrikt i Gellerup - er vilkårene ændret henimod mere blandede bydele, og de vil i fremtiden ændre sig yderligere.

Vi har læst og hørt bekymringer om blandt andet presset på de fysiske rammer på Gammelgaardsskolen, og hvornår en sammenlægning i givet fald skal ske. Vi er som nævnt åbne for at se på det hele i en sammenhæng. Det er det, der er meningen – som det også er tilkendegivet på møde med dagtilbudsbestyrelsen ved Åbyhøj Dagtilbud.

Der er også rejst spørgsmål om ekstra ressourcer til elever med behov for faglig og social støtte. En pointe er, at vi som byråd har ansvar for at skabe gode skoletilbud til alle børn, uanset bopæl, faglige eller sociale forudsætninger. Alle skoler tildeles ressourcer til børn med dansk som andetsprog med og uden støttebehov efter samme økonomiske model. Det betyder, at Gammelgaardsskolen vil blive tildelt de samme ressourcer til undervisningen af børn med dansk som andetsprog som alle andre skoler i Aarhus Kommune. Men vi er opmærksomme på, at Gammelgaardsskolen i en overgangsperiode vil have en særlig opgave, som vil kræve ekstra ressourcer.

Gammelgaardsskolen er i dag en god skole, med en dygtig ledelse og en stærk forældrebase, som vi har stor tillid til. Vores forventning er, at vi i drøftelsen i forligskredsen sikrer rammer for, at Gammelgaardsskolen også i fremtiden er en hamrende god skole.

At prioritere hensyn er en opgave, vi som politikere står overfor hver gang, vi skal balancere rimelige og retfærdige krav op mod hinanden. I den forbindelse undrer vi os over Peter Sporleder fra Venstre, som i Århus Stiftstidende 25. oktober konstaterer, at ”et rødt flertal i Aarhus’ byråd ønsker om et år at udvide Gammelgaardsskolens skoledistrikt.” Vores undren går på, at Venstre selv har stemt for skoledistriktsændringerne i byrådssalen 14. august i sagen om fusionen af Ellekærskolen og Tovshøjskolen. Det ved Venstre vel godt? Det er derfor nærliggende at byde Venstre velkommen i det røde flertal. Mere alvorligt er det, at Venstre ikke bidrager med andre løsninger end at træde vande og på den måde fralægger sig ansvaret for at skabe gode skoletilbud til børn i Aarhus.

Annonce
Aarhus Rådhus. Arkivfoto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce