Annonce
Debat

Læserbrev: Fremtiden er faglært

Dorthe Hindborg, folketingskandidat for Socialdemokratiet i Odder, Skanderborg og Samsø, og afdelingsformand for Teknisk Landsforbund Østjylland. Pressefoto

I Danmark har vi et erhvervsuddannelsestilbud, som fungerer rigtig godt. De fleste, som gennemfører en erhvervsuddannelse, har rigtig stor gavn af vekslingen mellem at være i skole og på arbejdspladsen. De lærer kulturen i det at være på arbejde og får med det samme mulighed for at bruge det, de lærer i skolen.

Der kommer til at mangle faglærte i Danmark i fremtiden. Danmarks Vækstråd siger, at der i 2025 vil mangle cirka 85.000 faglærte. Derfor skal flere end i dag vælge en erhvervsuddannelse.

Erhvervsskolerne har igennem en årrække nu været underlagt to procents besparelse årligt via omprioriteringsbidraget, og det er det helt forkerte sted at spare. Vi skal fortsat have en høj kvalitet i vores uddannelser, og de faglærte skal have de kompetencer, erhvervslivet efterspørger, for at kunne bidrage til vækst i samfundet. Det sikres, ved at arbejdsmarkedets parter er med til at udvikle uddannelserne. Har de faglærte ikke de kompetencer, der efterspørges, tager arbejdspladserne ikke lærlinge. Det er en negativ spiral, som vil få konsekvenser for samfundet i mange år.

Hvert år med omprioriteringsbidraget har erhvervsskoler været tvunget til at lukke uddannelser for at få økonomien til at hænge sammen. Det betyder, at der bliver længere til muligheden for at få en uddannelse for mange unge, og den udvikling skal vendes. Det er vigtigt, at der er i fremtiden er mulighed for at tage en erhvervsuddannelse også udenfor de større byer.

Derfor skal besparelserne på erhvervsuddannelserne stoppes, og det haster.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce