Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Fusionen mellem Tovshøj- og Ellekærskolerne

Som ansat på Tovshøjskolen har jeg længe været vant til at læse om min arbejdsplads i medierne. Vores elevsammensætning gør os lidt mere spændende end så mange andre folkeskoler, og der er mange politikere, der gennem tiden har haft en holdning til vores fortsatte eksistens.

Den 23. maj kulminerede den interesse så foreløbig, da Aarhus Byråd indgik en aftale om skolens fremtid … eller mangel på samme. Fra august 2020 fusionerer vi med naboskolen, Ellekær, på sidstnævntes matrikel, og fra 2025 flytter vi så alle sammen ind i en nybygget skole et sted i Gellerup.

Det er der mange perspektiver på. Som styrelsesmedlem i Århus Lærerforening er det meget tæt på alt, hvad jeg har arbejdet for. Der vil fortsat være en lokal folkeskole, ovenikøbet en nybygget og styrket en af slagsen. De to skoler, Tovshøj og Ellekær, der begge mange gange har været lukket af rygtemøllen, har nu en langsigtet afklaring, og det lyder til, der bliver gode forhold at drive skole under. Den tredje involverede skole, specialskolen Stensager, får også en fin løsning, og det i bygninger, der er meget velegnede til deres behov. Så i en politisk virkelighed kan jeg godt acceptere, at det naturligvis tager tid at bygge en ny skole, og at den helt perfekte løsning (at de to skoler var fusioneret i Tovshøjskolens bygninger) ikke var den, vi endte på.

Som faglærer glæder jeg mig til at få nye kollegaer. Jeg glæder mig til at blive inspireret af folk, jeg ikke har arbejdet sammen med før. Fusionsskolen skal drives efter NEST-lignende principper, dvs. små klassestørrelser og to voksne i alle timer. Det lyder spændende. Og fra 2025 skal jeg være en del af at starte en ny skole fra bunden, med den mulighed for at etablere en kultur, det giver, selvfølgelig med respekt for de to eksisterende skolekulturer, vi kommer af.

Det kan også blive vildt spændende at tænke pædagogiske tanker ind i skolebyggeriet, hvis der bliver lavet en involverende proces for det.

Som pædagogisk lærer kan jeg godt forstå mine elever. De er kede af, hvad de oplever som en lukning af den skole, de er glade for. De er nervøse ved, hvad de kommer over til. Og mange af deres forældre har allerede talt om at flytte skole til nogle af omegnsskolerne (Åby, Gammelgård, Hasle), hvilket jo altid presser otte-årige børns verden. Jeg fortæller dem, at jeg flytter med til den skole, vi er bekendt med at kalde "Ellehøj", og vi har gået ture derover for at se på deres kommende virkelighed. Jeg håber på et tæt samarbejde i 2019/2020, så vi er klar til at flytte sammen om et års tid.

Samtidig er jeg også arbejdsmiljørepræsentant, og her kan jeg godt forstå mine kollegaers umiddelbare reaktioner. Bliver der plads til os alle sammen på den nye skole? Hvilken af de to ledelser består? Hvor meget tumult giver flytningerne? Vi skal opbygge en ny kultur med to forskellige personalegrupper, og vi skal gentænke de vante arbejdsgange indenfor samarbejde med hinanden og med en endnu ukendt ledelse. Jeg har allerede givet direktøren for Børn&Unge det gode råd at tænke involvering og tydelig kommunikation så hurtigt som muligt. Nu må vi se, om han lytter.

Der er da ingen tvivl om, at det bliver en omvæltning. Der er heller ingen tvivl om, at der kommer til at opstå frustrationer og uafklarede spørgsmål undervejs. Men i det store og hele glæder jeg mig, og jeg håber, jeg med alle mine kasketter, både som lærer, AMR og styrelsesmedlem, får mulighed for at gøre processen og resultatet så godt som overhovedet muligt.

Annonce
folkeskole folkeskolen samarbejde puslespil brikker nex
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Ligaens eneste sjællandske hold kommer på besøg: Århus er storfavoritter

Indland

Henriette Zobel er død 

Annonce