Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Godt nyt for Østjylland – historisk aftale om infrastruktur!

Birte M. Andersen, folketingskandidat for Venstre i Østjyllands Storkreds

Med god vækst i økonomien, flere arbejdspladser og masser af nye boliger kommer der mere og mere trafik på vejene.

Derfor er der særlig god grund til at glæde sig her i det østjyske over den aftale om trafikal infrastruktur, regeringen netop har indgået med Dansk Folkeparti. Aftalen får afgørende betydning for fremtidens Danmark – og for fremtiden i Østjylland.

Der bliver nu taget hånd om udfordringerne på vejnettet, også i vores område. Mange er i dag berørt af, at der på store dele af motorvejsstrækningen mellem Skanderborg og Vejle er trængselsproblemer i myldretidsperioderne og store kødannelser ved trafikulykker. Med yderligere stigning i trafikken er der udsigt til, at strækningen i stigende grad vil komme til at udgøre en trafikal flaskehals med kritisk trængsel på store del-strækninger – med mindre vi i tide planlægger, hvor vi skal investere i udvidelser af vejnettet.

Det sker nu med aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti – der er lagt op til en sekssporet motorvej mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S – og vi får en udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N, forbedring af vejen mellem Aarhus og Viborg og en ny jernbaneforbindelse til Billund.

Det er en aftale, der rækker langt ind i fremtiden, en effektiv og veludbygget infrastruktur er en forudsætning for vækst og udvikling.

På landsplan taler vi om investeringer for 112 milliarder kroner mellem 2021 og 2030, og der investeres i nye veje, udbygning af eksisterende veje i hele landet. Der kommer flere jernbaneforbindelser, og der afsættes penge til støjbekæmpelse, flere cykelstier og trafiksikkerhed.

90 procent af trafikken foregår i dag på vejene – en trafik, vi skal have gjort grøn og klimavenlig – derfor er der afsat 51 milliarder kroner til nye vejprojekter og godt 11 milliarder kroner i nye baneprojekter. Resten af de 112 milliarder kroner er udgifter til vedligehold og igangværende projekter.

I alt kommer der 450 km nye veje. Vi skal forhindre, at folk sidder fast på motorvejen – for trængsel går både ud over virksomhedernes produktivitet og konkurrenceevne, når medarbejdere sidder fast i trafikken. Og vi skal sikre, at småbørnsforældre kan nå frem, før børnehaven lukker.

Og pengene? De findes indenfor den ramme, der er afsat til nye offentlige investeringer frem mod 2030.

Det er en fantastisk god plan – for hele landet og for Østjylland.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Mennesker med magt: Her er Bente Byudvikling

Danmark

Tirsdagens coronatal sætter rekord med yderligere 33.493 tilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Dagens corona-tal: Smitten spreder sig med stor hastighed, men der er også en god nyhed

Aarhus For abonnenter

Her er de mest magtfulde personer i Aarhus: Se Stiftens Magtliste fra nummer 20-11

AGF

AGF skal møde norsk mesterhold og svensk modstand på træningslejr

Erhverv

Med millionopbakning er ny århusiansk hjælpe-app endelig i luften: - Vi skal være Europas største

Hvad gør andre lande? De bekæmper høje energipriser med hjælpepakker for milliarder

Aarhus For abonnenter

Ny rådmand varsler flere slanke højhuse: Fortætning er ikke et skældsord - det kan være godt for byen

Debat

Tak fra Fredberg til Winther: Du har haft mod til at sige din mening, selvom det gav tæsk

Aarhus

10 millioner for nyt letbanestop til badegæster og skovture: Politikerne er positive, men fagfolk er ikke om bord

Se, om du er en af dem: Elselskab vil forbyde varmepumper for visse forbrugere

Alarm 112

Videodagbøger kredser om masseskyderier selv om plan var droppet

Navne For abonnenter

Fra tandtekniker til Aarhus-ikon og nu også kammerdame: Karin Salling er ganske almindelig - og så alligevel ikke

Aarhus

To mænd blev varetægtsfængslet for drab i Rådhusparken: Nu er de blevet løsladt

Annonce