Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Gymnasiernes kapacitetsbegrænsninger – en gratis omgang for regionen

Jeg undrer mig især over det nødvendige og det ansvarlige i beslutningen om, at der skal åbnes en helt ny gymnasieafdeling under Aarhus Tech med tre gymnasiespor på Dollerupvej.

Jeg har med stor interesse læst læserbrevet lørdag 8. februar fra Anders Kühnau (S) og Jørgen Nørby (V) om ”den nødvendige ansvarlige beslutning”, som regionsrådet tog 29. januar.

Lad os starte med at slå fast: Gymnasierne må stå sammen om at løse de udfordringer, der er. De stærke må hjælpe de svage. Det er ingen heldigvis uenige i. Slet ikke jeg.

Men jeg hæfter mig ved, og jeg undrer mig over, at beslutningen, om at Marselisborg Gymnasium for andet år i træk skal have nedsat kapaciteten, så det nu bliver byens mindste med syv gymnasiespor og en Team Danmark-linje, medens Viby skal til at være et af landets største med otte gymnasiespor og to HF-spor, er en såkaldt ”nødvendig og ansvarlig beslutning”. Og jeg undrer mig især over det nødvendige og det ansvarlige i beslutningen om, at der skal åbnes en helt ny gymnasieafdeling under Aarhus Tech med tre gymnasiespor på Dollerupvej. Og at eleverne til et meget større Viby og et nyt Dollerup Gymnasium i øvrigt skal tvangsforflyttes helt fra Skanderborg og Favrskov foruden fra Marselisborg, Katedralskolen, Statsgymnasiet, Risskov og Egå.

Beslutningen har her på Marselisborg Gymnasium indtil videre medført nedlæggelse af en række lærerstillinger, samtidig med at de tilbageværende ansatte skal betale af på en gæld på 80 millioner for nybyggeri, der blev gennemført i tiltro til, at loven om selveje blev overholdt.

For regionsrådet er det en ”gratis omgang”. De får ikke regningen for deres ”nødvendige ansvarlige beslutning”. De stilles ikke til ansvar for det dårlige arbejdsmiljø, de afstedkommer. De er ikke forpligtede til at skaffe de fyrede nyt arbejde.

Må jeg minde om, at historien mærkeligt nok er fuld af eksempler på regimer, der blev stemt fra magten, blot fordi de gennemførte ”nødvendige ansvarlige beslutninger”. Men overbevis mig gerne om det nødvendige og det ansvarlige i ovenstående.

Annonce
Henning Fisker Langkjer. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce