Annonce
Debat

Læserbrev: Harmonisering af veje er en skjult skatteforhøjelse

vejafgiftveje privatiseringprivateregningvejnex
Annonce

Århus Stiftstidende omtaler 12. november i flere artikler Aarhus Kommunes såkaldte harmonisering af veje og de problemer, der er eksemplificeret ved en konkret vej i Sabro (Sabro Skovvej).

Vi ser "harmonisering" af veje som et politisk skalkeskjul for privatisering af vejene, som pålægger en bestemt gruppe borgere en ekstra skat. Set fra borgerens synsvinkel er det, uanset hvilken indpakning det leveres i, en skatteforhøjelse, endda afgrænset til en specifik gruppe af borgere, blot fordi de har en bestemt adresse.

Historisk set købte disse borgere deres huse i sikker forventning om, at vedligeholdelsen af vejene er en kommunal opgave. Dette ansvar vælger Aarhus Kommune nu at løbe fra, for at spare 10 millioner kroner årligt.

Det kommunale argument for harmonisering af vejene er, at nyere udstykninger er pålagt at vedligeholde vejene selv. Det er ubestrideligt korrekt, men ejerne i disse nyere udstykninger er ved køb af grund eller hus kendt med betingelserne, herunder at de er pålagt at være medlem af grundejerforeningen og betale til denne.

På de 900 veje, der nu "harmoniseres", er der ikke et sådant pålæg om at være medlem af grundejerforeningen, der som regel er etableret med mange - men ikke alle - som medlem. Med harmoniseringen af veje nødvendiggøres det, at alle er med i et sådant vejlaug eller en grundejerforening, uden at der er noget lovgrundlag for at kræve medlemskab. Der er kun lovgrundlag for at pålægge borgerne en ekstra byrde i form af vedligeholdelse af veje.

Jeg tror, at de fleste kan se, at der vil være store udfordringer med at få alle til frivilligt at være med i et sådant vejlaug, og herunder hvilken fordelingsnøgle der skal være, når grundene har forskellig størrelse, og der også er erhvervsvirksomheder for eksempel på Havremarken i Lystrup eller daginstitutioner, for eksempel på før omtalte Sabro Skovvej. Det gør næppe noget godt for freden på vejene, når ikke alle vil være med til at betale - for tro mig; det vil alle ikke.

Udover at borgerne på omtalte veje pålægges en ekstra udgift, er der yderligere det problem, at de aldrig kan få så gode priser, som Aarhus Kommune kan få ved dennes langt større udbud. Endelig skal borgerne betale 25 procent moms oven i prisen, hvilket en kommune er fritaget for.

Kort sagt: Harmoniseringen af veje gør vedligeholdelsen af vejen mere end 25 procent dyrere for borgerne og er at betragte som en ekstra skat for en bestemt gruppe.

Kigger vi lidt fremad, kan man også spørge sig selv, hvilke veje der bliver de næste, der skal harmoniseres, når harmoniseringen af de 900 veje er sat i værk? Er det de mange små kommuneveje rundt i landskabet? De er oplagte mål, da de jo allerede er stærkt nedprioriteret, hvis der skal ryddes sne eller saltes, og hvorfor så ikke også "harmonisere" vedligeholdelsen af disse?

Man kunne selvfølgelig også vælge den modsatte vej som for eksempel Favrskov Kommune, nemlig at påtage sig ansvaret for vedligeholdelse af vejene, som rettelig er en kommunal opgave.

Vi venter i spænding på, om fornuften sejrer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Kulturrådmand overlever kampvalg: Det Radikale bagland peger fortsat på Rabih Azad-Ahmad

Danmark

Se Danmark: Med misk mask maske på

Annonce