Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Hurtigere og bedre kollektiv trafik med fokus på klima og miljø

Når man ser på det udkast, det er lavet til linjeføring, må man undres over, at man planlægger, at 2. etape af linjeføringen skal ende ude i Brabrand.

Onsdag 5. februar var 2. etape af letbanen oppe at vende på byrådsmødet og blev sendt til behandling i Teknisk Udvalg. Når man ser på det udkast, det er lavet til linjeføring, må man undres over, at man planlægger, at 2. etape af linjeføringen skal ende ude i Brabrand.

Kigger man på den forundersøgelse, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har lavet for en ny linjeføring fra Aarhus til Silkeborg, med stop i Åbyhøj og Brabrand (på eksisterende jernbane), virker det ikke som en gennemtænkt linjeføring.

I stedet burde man lave en linjeføring, der principielt løber ud langs Viborgvej, ud omkring Skjoldhøjparken, ind forbi Holmstrup og ned bag om Bazar Vest ned til City Vest og langs Silkeborgvej til Vester Ringgade og ad Søren Frichs Vej retur til Aarhus Banegård. I stedet for at lave traceen tosporet, kunne den laves med et enkelt spor. Da etape 2 i dette forslag er lavet som en ring, kunne der i stedet køres i begge retninger, med indlagte krydsningstracéer. Hvis pengene og pladsen er der, vil det selvfølgelig være bedst med en tosporet tracé.

Det vil ligge lige til højrebenet, at Aarhus Kommune får lavet en aftale om at etablere trinbrætter i Hasselager, Åbyhøj og Brabrand, ligesom man har fået lavet i Viby. Her må transport- og klimaministrene og Banedanmark ind i kampen om hurtigst muligt at få etableret disse holdesteder på den allerede eksisterende bane. Måske man skulle lade andre end Banedanmark stå for projektering, styring og etablering af flere og nye holdesteder? Etablering af disse holdesteder kan kun gå for langsomt.

I forhold til kommunens mål om at reducere CO2-udledningen med op til 70 procent, når vi når 2030, bliver vi nødt til at gøre noget hurtigt, så vi begynder at vænne os til at tage den offentlige trafik.

At få flere over i de offentlige transportformer handler ikke kun om at etablere nye letbaner, jernbaner, holdesteder eller BRT-busser. Det vil i stor udstrækning komme til at handle om at ændre befolkningens muligheder og vaner og skabe en forståelse for, at vi er nødt til at gøre noget ved den klimapåvirkning, som vi påfører ikke bare Danmark men også den verden, vi lever i. Vi redder ikke verden, men vi kan vise, hvad der kan virke.

Poul Holm Christensen, formand Socialdemokratiet i Harlev-Framlev. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Unge fortsætter hærgen i Gellerup efter politiskud: Tre teenagere anholdt

Aarhus

Uro efter politiskud i Gellerup: Påsatte brande og stenkast i løbet af natten

Aarhus

To mænd varetægtsfængslet for drabsforsøg og medvirken til drabsforsøg ved Paludan-demonstration

Annonce