Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Hurtigere og bedre kollektiv trafik med fokus på klima og miljø

Når man ser på det udkast, det er lavet til linjeføring, må man undres over, at man planlægger, at 2. etape af linjeføringen skal ende ude i Brabrand.

Onsdag 5. februar var 2. etape af letbanen oppe at vende på byrådsmødet og blev sendt til behandling i Teknisk Udvalg. Når man ser på det udkast, det er lavet til linjeføring, må man undres over, at man planlægger, at 2. etape af linjeføringen skal ende ude i Brabrand.

Kigger man på den forundersøgelse, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har lavet for en ny linjeføring fra Aarhus til Silkeborg, med stop i Åbyhøj og Brabrand (på eksisterende jernbane), virker det ikke som en gennemtænkt linjeføring.

I stedet burde man lave en linjeføring, der principielt løber ud langs Viborgvej, ud omkring Skjoldhøjparken, ind forbi Holmstrup og ned bag om Bazar Vest ned til City Vest og langs Silkeborgvej til Vester Ringgade og ad Søren Frichs Vej retur til Aarhus Banegård. I stedet for at lave traceen tosporet, kunne den laves med et enkelt spor. Da etape 2 i dette forslag er lavet som en ring, kunne der i stedet køres i begge retninger, med indlagte krydsningstracéer. Hvis pengene og pladsen er der, vil det selvfølgelig være bedst med en tosporet tracé.

Det vil ligge lige til højrebenet, at Aarhus Kommune får lavet en aftale om at etablere trinbrætter i Hasselager, Åbyhøj og Brabrand, ligesom man har fået lavet i Viby. Her må transport- og klimaministrene og Banedanmark ind i kampen om hurtigst muligt at få etableret disse holdesteder på den allerede eksisterende bane. Måske man skulle lade andre end Banedanmark stå for projektering, styring og etablering af flere og nye holdesteder? Etablering af disse holdesteder kan kun gå for langsomt.

I forhold til kommunens mål om at reducere CO2-udledningen med op til 70 procent, når vi når 2030, bliver vi nødt til at gøre noget hurtigt, så vi begynder at vænne os til at tage den offentlige trafik.

At få flere over i de offentlige transportformer handler ikke kun om at etablere nye letbaner, jernbaner, holdesteder eller BRT-busser. Det vil i stor udstrækning komme til at handle om at ændre befolkningens muligheder og vaner og skabe en forståelse for, at vi er nødt til at gøre noget ved den klimapåvirkning, som vi påfører ikke bare Danmark men også den verden, vi lever i. Vi redder ikke verden, men vi kan vise, hvad der kan virke.

Annonce
Poul Holm Christensen, formand Socialdemokratiet i Harlev-Framlev. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce