Annonce
Debat

Læserbrev: Hvem udvider E45? Det gør vi!

Jakob Ellemann-Jensen (V), miljø- og fødevareminister, valgt i Østjylland. Pressefoto

Vi er i fuld gang med at udvide E45. Og det har kun været muligt, fordi Venstre i modsætning til den tidligere regering har prioriteret det højere end så meget andet.

Socialdemokratiet i Horsens siger her i avisen 24. januar, at de skam har viljen til at prioritere E45, mens den borgerlige regering sidder på hænderne. Det er ganske enkelt forkert. Vi er i fuld gang med at udvide E45. Og det er takket være regeringen og Dansk Folkeparti. For vi har afsat en halv milliard kroner til en udvidelse af motorvejen mellem Aarhus S og Skanderborg S. Og vi har samtidig igangsat en VVM-undersøgelse af en fortsat udbygning af E45 mellem Vejle og Randers.

Vi lytter gerne til enhver kritik. Og vi forstår ønsket om, at det går endnu hurtigere. Og vi har da også noteret os, at det ikke skorter på den gode vilje hos enhver folketingskandidat, der gerne vil vælges i Østjylland. Men man skal som altid kigge på handlinger frem for ord - ord er nemlig gratis.

Vi nøjes ikke med at tale om det. Når gravemaskinerne er i gang, er det, fordi vi rent faktisk gør noget for at komme trængselsproblemerne i Østjylland til livs. Det er derfor, vi også har afsat over 20 milliarder kroner til et løft af de offentlige investeringer frem mod 2025. Det skal muliggøre, at vi kan investere i flere vigtige vejprojekter - for eksempel til en fortsat udvidelse af E45. Til sammenligning har Socialdemokratiet afsat lige præcis 0 kroner ekstra til infrastrukturen i deres 2025-plan. Hvor mange kilometer motorvej får man mon for det?

I regeringen forstår vi, at investeringer i vores fælles mobilitet øger vækst og udvikling i hele landet, samtidig med at det binder Danmark bedre sammen. Investeringer, der bidrager til, at østjyderne skal spilde mindre tid i trafikken. Faktisk kan en pendler, der dagligt kører på E45 mellem Aarhus og Skanderborg i myldretiden, spare et helt døgn i trafikken om året som følge af vores udvidelse. Det er et døgn, han eller hun i stedet kan bruge på familien.

Vi er glade for, at Socialdemokratiet i Horsens deler vores ambitioner om en fortsat udvidelse af E45. Vi ville bare ønske, at de også kunne overbevise deres partifæller på Christiansborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce