Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Hvorfor skal bus- og letbanepassagerer lide under, at der er halvmaraton i Aarhus?

Hvorfor skal bus- og letbanepassagerer lide under, at der er halvmaraton i Aarhus? Skal det virkelig være sådan, at man en almindelig søndag i juni ikke kan planlægge en tur til midtbyen fra for eksempel Lystrup på et bestemt tidspunkt, fordi busserne kører uregelmæssigt og letbanen er forsinket?

Tilmed var der ingen højtalerinformation på Lystrup Station om forsinkelser på letbanen. Her stod vi og 15-16 andre uheldige passagerer til letbane 1, som skulle have kørt kl. 13.10. Vi overvejede, om vi skulle satse på en bus i stedet for eller tro, at toget bare var lidt forsinket, selv om der på skærmen nu stod, at det næste tog letbane 2 ville køre 13.42?

Vi var blandt dem, der var på vej væk for at finde en 18'er, da bommen gik ned, og toget alligevel kom, 15 minutter for sent. Vi løb tilbage og nåede det. Forinden havde vi prøvet at ringe til Midttrafik, men blev henvist til hjemmesiden, hvor der bare stod noget om generelle forsinkelser, og at det var sikrest at tage letbanen.

Det er i sandhed at sætte folk i en penibel situation: Fødselsdage, bogreception – som vi skulle til – aftaler af enhver art skal man åbenbart ikke regne med at kunne overholde, fordi der samtidig er halvmaraton.

Der var jo hverken vild storm, skybrud eller torden med lynnedslag i elinstallationerne men blot en flok glade løbere, der for os at se kunne have løbet et sted medmindre trafik udenfor midtbyen, så den ikke skulle blokeres, som den jo også er blevet tidligere år.

Naturligvis må det kunne lade sig gøre at tage hensyn til både løbere og brugere af den kollektive trafik, Og så skal Midttrafiks telefon selvfølgelig være åben, hjemmesiden opdateret og højtalerne på stationerne fortælle om konkrete forsinkelser!

Annonce
letbaneletbanenforsinkelserforsinkelseløbhalvmaratonmarathon nex
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

AGF slog Horsens i tirsdags-test

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Aarhus For abonnenter

Omdiskuteret plejecenter skal forblive privat: Aarhus Kommune vil give firma flere år som boss i Bøgeskovhus

Annonce