Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Hvorfor vil kommunen holde Bøgeskovshus på private hænder?

Mener Socialdemokratiet, at vi skal udlicitere endnu mere af vores kommunale velfærd til private firmaer? Og vil Danske Folkeparti forsøge at privatisere yderligere plejehjem?

Siden 2014 er Bøgeskovshus i Viby blevet forpagtet af Forenede Care med det formål at bringe de økonomiske udgifter ned og med en vision om et privat-offentlig samarbejde, hvori kommunen skulle kunne lære en masse af pleje- og omsorgskoncernen. Ved onsdagens byrådsmøde vil et flertal formentlig vedtage forlængelsen af Forenede Cares kontrakt og dermed bibeholde Bøgeskovshus på private hænder. Noget, vi er meget uforstående overfor.

I seks år har kommunen udliciteret driften af plejehjemmet, og på seks år er ingen af de ambitioner, som dannede grundlag for udliciteringen, blevet mødt, og der har ikke været nogen nævneværdig økonomisk gevinst. Målsætningen var, at vi skulle skabe vækstbetingelser for innovation, gensidig inspiration og læring, således vi kunne forbedre og sikre det gode ældreliv - også på andre institutioner.

Cirka to år efter udliciteringen viste en analyse af læringspotentialet og ressourceforbruget på Bøgeskovshus, at ingen konkrete gevinster kunne uddrages. I den seneste evaluering lyder det sort på hvidt: ”Det kan konstateres, at der ikke i det offentlige-privat samarbejde omkring Bøgeskovhus er blevet skabt et rum til gensidig læring og inspiration” (Evaluering – Bøgeskovshus, 2019).

Alligevel vil store dele af byrådet nu forlænge kontrakten med Forenede Care, og man fristes til at spørge: hvorfor?

Der er ikke sket nævneværdige resultater på seks år, hverken på det økonomiske- eller privat-offentlige samarbejdsområde. Ældrerådet har givet udtryk for, at det ikke ser den hidtidige drift af Bøgeskovshus som prangende, men det er bekymret på borgernes vegne i tilfælde af endnu et skift af driftsherre. Spørgsmålet er, om ikke det er uundgåeligt, hvad enten det bliver nu, om to eller fire år.

Det private-offentlige samarbejde på Bøgeskovshus har ikke været en fiasko. På en række parametre klarer institutionen sig lige så godt som andre kommunale tilbud, og intentionen om at skabe et godt plejehjem, som kommunale tilbud kunne lære noget af, har ikke fejlet noget. Dog må vi erkende, at projektet ikke har skabt nogen merværdi for kommunen.

Hvis en sådan aftale alligevel skal forblive på private hænder, kan man spørge, hvad det næste bliver. Mener Socialdemokratiet, at vi skal udlicitere endnu mere af vores kommunale velfærd til private firmaer? Og vil Danske Folkeparti forsøge at privatisere yderligere plejehjem?

Hos SF mener vi ikke, denne tendens bør forsætte. I byrådet satte vi os nogle konkrete mål og tog et godt initiativ, men initiativet slog fejl. Det er på tide at indse, og projektet bør ikke fortsætte, nu hvor vi kan se, at det ikke fungerer, som vi havde til hensigt.

Annonce
Jan Ravn Christensen (SF), byrådsmedlem i Aarhus. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce