Annonce
Østjylland

Læserbrev: I ødelægger vores gode gymnasium!

11 pct. nedskæring over de næste fire år er en decideret økonomisk massakre af de resultater, vi har opnået på Odder Gymnasium.

Vi har nemlig taget politikernes høje ambitioner alvorligt og har anvendt vores midler til netop undervisning. Det har resulteret i et højt fagligt niveau samt en stor løfteevne i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund.

Annonce

Over de næste fire år vil den samlede effekt af erhvervsskolereformen samt de varslede besparelser på to pct. per år medføre, at vi i 2019 skal drive vores gymnasium for over 11 pct. færre midler end i dag. Vi har ikke en stor opsparing, så der bliver stort set tale om en ren besparelse på driften.

Hvem skal vi lade i stikken? Katinka, der har brug for en tættere lærerkontakt pga. sygdom? Fagligt stærke Ludvig, der keder sig, fordi læreren ikke har tid til differentieret undervisning? Eller skal vi droppe vores studietur i 2.g samt de hyggelige fredagscaféer og musicalen?

En besparelse på driften på 11 pct. kan kun findes ved at reducere antallet af lærere og vil betyde mindre tid til den enkelte elev. Dette gælder, uanset om det er i selve undervisningssituationen, i vejledning eller ved feedback. Dette vil påvirke elevernes læring og trivsel - og deres studieparathed.

Så kære Ellen Trane Nørby og co.: Man kan ikke spare sig til succes. I vil ødelægge den succes, I bad om, og som vi har leveret. Vi håber, I forstår konsekvenserne. Det er som med et korthus. Det tager lang tid at bygge op, men få sekunder at vælte. Og lige nu puster I for fuld udblæsning.

(Forkortet, red.)

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce