Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Klimavenlig, glædelig jul og nytår 2019?

Både jul og nytår vil afsløre, om vi har fattet alvoren i menneskeracens eksistenskrise.

Både jul og nytår vil afsløre, om vi har fattet alvoren i menneskeracens eksistenskrise. Det er ikke begyndt så godt, for der er ikke blevet sparet på lysene, så vidt jeg kan se, hverken de elektriske eller dem af stearin. Som om vi ikke kan have julehygge uden at fråse med lys?

Ak ja, hvor er vi dog håbløse vanedyr...? Forhåbentligt vil det vise sig, at vi alle har boykottet "Black Friday"? Et af de mest ulækre og klimafarlige tilbud, man kan forestille sig. Måske vil det vise sig, at vi også har droslet ned på de dyre julegaver?

Og vi har lov at håbe på, at vi også, ganske frivilligt, afholder os fra at føre borgerkrig nytårsaften? Det er mit håb og vil være den bedste julegave, som både jeg, klimaet, dyrene og de gamle overhovedet kan få! Og tænk, hvad de mange krudtpenge kan bruges til af lige så glædelige og måske skønne, klimavenlige ting?

Jeg smed mit køleskab ud for fem år siden og har ikke savnet det. Så til jer, der har en altan eller en have, er en kasse udenfor god nok! Og ens spisevaner bliver bedre, så vi undgår madspild.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce