x
Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Løsningen er et godt gymnasialt uddannelsestilbud i Tilst

Vi håber derfor, at politikerne i regionen eller i Folketinget vil genoverveje beslutningen at udbyde stx på Aarhus Gymnasium i Ceresbyen.

Der er for tiden meget fokus på fordelingen af elever på de århusianske gymnasier. Som tillidsrepræsentanter for gymnasielærerne på skolerne i og omkring Aarhus har vi forståelse for, at politikerne i Region Midtjylland har valgt at indføre kapacitetsbegrænsning på alle stx-gymnasier i Aarhus-området for at holde hånden under skoler, der er truet på deres eksistens.

Men samtidig undrer det os, at regionen støtter et nyt udbud af stx i midtbyen.

Det tidligere Langkær Gymnasium er fusioneret med Aarhus Gymnasium, som har valgt af flytte tre af stx-klasserne fra Tilst ind til Ceresbyen på htx-skolen Aarhus Gymnasium Centrum, hvor der ikke i forvejen er stx-undervisning. Det kan vi slet ikke forstå, at regionen accepterer.

For det første har muligheden nu været udbudt to år i træk, og hverken i år eller sidste år har der (på trods af en massiv reklamekampagne) været ansøgere nok med første prioritet til bare en enkelt klasse. Der er i forvejen flere gode stx-gymnasier i Aarhus, og der er simpelthen ikke behov for mere stx-kapacitet inden for Ringgaden.

For det andet vil klasserne gøre mere gavn i Tilst, hvor de kommer fra, og hvor der særligt er brug for et stærkt og levedygtigt gymnasieudbud, der kan sikre den sociale mobilitet.

Vi håber derfor, at politikerne i regionen eller i Folketinget vil genoverveje beslutningen at udbyde stx på Aarhus Gymnasium i Ceresbyen. Der er ikke brug for det. Der er til gengæld brug for et godt gymnasialt uddannelsestilbud i Tilst.

Allan Ahle, formand for Gymnasieskolernes Lærerforenings tillidsrepræsentanter i Aarhus-netværket. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kæmpe tak til undervisere og ”forældre-tutorer” for den store indsats

Vores børn og unges trivsel og læring er vigtig. Også selvom vores hverdag er vendt på hovedet. Og vi endnu ikke ved, hvor længe nedlukningen kommer til at vare. Det er imponerende at se den enorme indsats, som de danske gymnasie- og skolelærere lægger for dagen i øjeblikket. Hvordan de engagerer børn og unge. Hvordan de skaber en så normal hverdag, som det overhovedet er muligt. I en unormal tid. På vores lokale gymnasium har lærerne været klar fra første dag. Med virtuel undervisning, virtuelt gruppearbejde og travle skoledage. Med undervisere, der er i hopla. Hvor der er plads til sjov. Alt imens de unge bliver udfordret af ny viden. Det er bare flot. Det samme hører jeg fra flere forældre til børn i fri- og folkeskoler. Der er fuld damp på. Lærerne knokler for at sikre, at børnenes hverdag kører. Selvfølgelig er der skønhedsfejl, plads til forbedring. Men fremfor alt er det utrolig positivt at se, hvordan teknologien bliver brugt. Hvordan alle kaster sig over de nye udfordringer. Men jeg taler også med forældre, der mildt sagt er presset af at være hjælpelærere mange timer hver dag. Samtidig med at de selv skal passe fuldtidsarbejde med opgaver, der skal løses. Virtuelle møder med kollegaer og kunder, der skal holdes. At den nye hverdag kan være svær at få til at gå op. Og det er der vel sådan set ikke noget at sige til. Alle løfter ekstra opgaver i denne tid. Vi må hjælpes ad. Vi må være klar til at trykke på PYT-knappen, de gange hvor vi eller andre ikke kommer i mål, som vi kunne ønske os. Det tror jeg såmænd også, at lærerne i den anden ende er klar over. Men lige nu, midt i den globale sundhedskrise, bør vi trods alt glæde os over, at mange skoler og gymnasier lykkes med at engagere børn, unge og forældre – i et stærkt og nødvendigt samarbejde. Det er sammenhold.

Aarhus

Så klappede fælden: Serie-svindler fanget efter forvirrende løgne i Aarhus

Aarhus

Øllet kunne alligevel blive billigere: Lørdag er de gyldne dråber gratis på Aarhus-værtshus

Annonce