Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Letbane kontra busbane – ikke religion, men trafikpolitik

Mens Aarhus Letbane dag for dag køres ind, Odense Letbane nærmer sig åbning, og den københavnske omegnsbane ring 3 er i anlægsfasen, er der lidt af en religionskrig i medier og blandt trafikpolitikere og trafikforskere: Er letbane den rigtige løsning i de store byer og byregioner med tæt trafik? Eller skal det være BRT-buslinjer? Bus-Rapid-Transit er hurtigbusser, der kører i egen busbane. Borgerlige er vist mest til BRT (billigst), og venstrefløjen mest til letbane (flytter flest).

Jeg er trafikselskabets medlem i letbanerådet i Østjylland. Rådet laver udbygningsplaner for letbane m.v. og henter inspiration fra vores fagfolk og mange eksempler på både letbane og busbane. Jeg er ikke religiøs i spørgsmålet. Løsningen er forskellig fra strækning til strækning og område til område.

Den borgerlige regering så for eksempel rigtigt, at der kunne opnås meget store mobilitetsfremskridt i Ålborg uden letbane. BRT var velvalgt der. BRT-busruten mellem Nørreport og Lyngbyvej i København er hurtig og effektiv på en strækning, hvor letbane er sværere at få plads til og metro mega dyr. Og det var rigtigt set at oprette letbane, hvor det sker nu.

Nogle steder kan en buslinje efterfølgende omdannes til letbane, hvis der viser sig større behov. Linjeføringen er der jo. Der skal kun lidt ekstra plads til for at placere skinner.

Letbanerådet i Østjylland besøgte Montpellier og Nîmes i Sydfrankrig for at se både den ene og anden model. Her kunne vi – politikere fra hele farveskalaen og de berørte øst- og midtjyske aktører og vore fagfolk: En attraktiv bymidte i Montpellier, hvor mange letbanelinjer gav mobilitet og mindre trængsel i byen, som befolkningsmæssigt kan sammenlignes med Aarhus. Og Nîmes, som er ca. halv så stor som Aarhus, hvor man satser på udbygning af BRT med eldrevne busser: En ny BRT-linje forbandt et storcenter i udkanten med midtbyen. To busbaner erstattede to bilbaner, og en komfortabel og hurtig bus erstattede en langsom. Nye BRT-linjer er under anlæg og planlægning. Begge steder var Parker-og-Rejs anlæg ved letbane og BRT-stationer en vigtig del af udbygningen.

Vi skal videre med løsninger, der nedtrapper trængslen i vore store byområder og på vore indfaldsveje. Det kan blive BRT ét sted og letbane et andet sted.

Staten har erkendt, at den også må bidrage til letbaneanlæg uden for hovedstaden. BRT-løsninger må også ind under denne statslige bevågenhed. Det afgørende er, at der laves et større anlæg til at flytte flere mennesker og fjerne mere trængsel.

Den ny trafikminister, Benny Engelbrecht, er startet klogt: Han ønsker overblik og en samlet vurdering af trafikinvesteringerne, før han kommenterer enkeltforslag. Og han har udnævnt Trafikministeriet til en grøn enhed.

Derfor en opfordring til at se på både letbane og BRT, når det gælder det østjyske byområde såvel som i andre dele af landet.

Annonce
Mads Nikolajsen. Pressefoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce