Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Læserbrev: Letbanefremkommelighed og tilgængelighed

Der tales i dag meget om forbedret tilgængelighed og fremkommelighed. Det ser ud til, at alle vasker deres hænder med hensyn til den fantastiske letbanes stoppesteder til Odder og Grenaa, når det gælder kørestolsbrugeres mulighed for at rejse med letbanen i Aarhus og i de tilstødende kommuner. Det er helt urimeligt, at denne diskussion opstår i året 2018.

Arbejdet med fodgængertrafikken er netop på ny kommet i gang. Projekter skal gennemføres på tværs af magistratsafdelingerne "Teknik og Miljø" og "Sundhed og Omsorg". Der er oprettet en styregruppe med ledere fra begge afdelinger. Ældrerådet deltager meget gerne i disse forbedringer med den nye fodgængerstrategi med både hårde infrastrukturelle og bløde adfærdsmæssige virkemidler for at opnå god mobilitet for fodgængerne.

Det hedder sig i en forespørgsel, at projekterne skal følge fire overordnede temaer:

o Tilgængelighed: Fodgængermiljøet skal være tilgængeligt for alle, også for borgere med funktionsnedsættelser eller handicaps. Det gælder sikkert også, hvad enten man bruger rollator eller er kørestolsbruger. o Fremkommelighed: Der skal være god fremkommelighed på fodgængernettet, så borgerne oplever, at de har let adgang til deres mål. Målet skal også kunne nås til og fra letbanen, hvad enten stationerne ligger på vej til Odder eller Grenaa. o Tryghed og sikkerhed: Det skal være trygt og sikkert at færdes som fodgænger i Aarhus Kommune. Bemærk venligst, at en kørestolsbruger betragtes som en fodgænger. o Ophold og faciliteter: Der skal være de nødvendige faciliteter til fodgængere i byens rum, som for eksempel muliggør ophold.

Et udkast til fodgængerstrategien med tilhørende udmøntningsplan for endnu ikke besluttede projekter i 2020 og 2021 forventes at foreligge inden sommerferien 2019. Men, men, men "medens græsset gror dør horsemor".

Kan man ikke teknisk set ordne problemet hurtigt og økonomisk forsvarligt for kommunerne og staten, så må man gribe til andre metoder. Det kan gøres med en konduktør, der udover togføreren bør være fast hjælper i letbanetoget. Denne konduktør er der desværre kun de rejsende til at betale for ved billetteringen. Til Odder kan konduktøren skifte tog på Aarhus H, og til Grenaa kan konduktøren skifte tog på Lystrup station.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce