Annonce
Debat

Læserbrev: Letbaneskandalen fortsætter

Lars Boje Mathiesen, spidskandidat for Nye Borgerlige, Østjylland. Pressefoto

Forleden offentliggjorde Midttrafik en prognose for passagerantallet på letbanen. Det fik da også et par overskrifter i medierne, men mest med fokus på, at der var sket en forøgelse af tallet. Ja, det blev nærmest fremstillet som en succes. Men intet kunne være længere fra sandheden.

Fakta er nemlig, at man er milevidt fra at nå det budgetterede tal for passagerer. Det oprindelige tal for passagerer er 11,7 millioner om året. Det er på den baggrund, at byrådet traf den oprindelige beslutning. Anlægsudgiften var beregnet til 2,5 milliarder kroner, men som vi alle ved, så oversteg den jo 3,7 milliarder kroner. Man var altså allerede bagud økonomisk.

I 2017 nedjusterede man så det forventede passagerantal fra de 11,7 millioner til 9 millioner, hvilket automatisk vil lægge yderligere pres på driftsøkonomien, som allerede var i markant minus på forventede 118 millioner om året.

Nu er der så kommet en prognose, der siger, at passagertallet ligger på 14.000 på en hverdag. Nu forventer man langt flere passagerer på en hverdag end i weekenden, men for at jeg ikke kan beskyldes for at bruge for høje tal, så indregner vi her, at der også er 14.000 passagerer lørdage og søndage, samt ferie og helligdage. Det giver et samlet årligt passagertal på 5.110.000. Det er kun lidt over halvt så mange, som er nødvendigt blot for at ramme det nedjusterede passagertal, og lysår fra det oprindelige passagertal, som projektet blev vedtaget på.

Jeg anerkender, at passagertallet vil stige, når Grenaa bliver koblet på. Men selv med disse estimerede tal vil man ikke være i nærheden af at nå de nødvendige passagertal. Og slet nok til at dække den øgede anlægsudgift.

Det kan kun betyde én ting. Endnu større underskud. Og en endnu større regning til borgerne i Østjylland, og især til århusianerne, da letbanen jo ejes af Aarhus Kommune og Region Midt.

Nu er jeg som bekendt spidskandidat for Nye Borgerlige her i Østjylland til det kommende folketingsvalg og sidder derfor ikke længere i Aarhus Byråd. Men hvis jeg gjorde, så ville jeg straks afkræve svar fra borgmesteren og den ansvarlige rådmand, om hvilken økonomisk betydning dette har for kommunen, og hvor man forventer at måtte skære for at dække det forventelige yderligere underskud for Aarhus Letbane.

Nu bliver disse spørgsmål sikkert ikke stillet, men som folketingsmedlem kan jeg også afkræve svar på disse spørgsmål. Det vil jeg gøre. For borgerne fortjener at få hele sandheden af vide om letbanen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

Annonce