Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Man får ikke rene hænder af at samle skrald

Den 31. marts samlede jeg skrald. Det var der også mange andre, der gjorde. Faktisk var der grupper, der samlede skrald i sække, 1200 forskellige steder i Danmark. Jeg selv var endt i Hasle Bakker med to veninder. To af os samlede skraldet op fra jorden, mens den tredje koncentrerede sig om at holde skraldesækken. Da vi havde fået dækket bunden af sækken, stoppede den ene veninde op.

”Det gør jo egentlig ikke rigtig nogen forskel, om vi samler en sæk skrald i dag langs en cykelsti, eller ej”, sagde hun.

Sjældent har jeg følt mig så ligegyldig. Hun kunne lige så godt have råbt op: ”Jamen, han har jo ikke noget tøj på”. Og så fortsatte vi en times tid endnu.

Vi trøstede os ved, at der rundt omkring i landet var flere tusinde danskere, som også gik rundt og brugte denne kolde eftermiddag på at putte skrald op i store poser. Måske ville man, trods alt, om aftenen kunne ænse en lille forskel i det danske land, hvis man så ordentligt efter.

Ugen efter var jeg i biografen for at se filmen ”Plastic China” fra 2016 på DOKK1. Pludselig var min sæk blevet til ikke bare ingenting – men den nåede nærmest ned på at have en minus-effekt på det globale affaldsproblem. I filmen så man, hvordan familier i Kina levede af at modtage affald fra Vesten (heriblandt også fra Danmark), sortere det, omdanne en del af det til genanvendelse, og ellers brænde resten, så der fra plastikbyerne opsteg sorte skyer.

Jeg vil ikke negligere det faktum, at et rekordstort antal børn og voksne tog et miljøvalg til Danmarks Naturfredningsforenings landsdækkende affaldsindsamling og hermed medvirkede til at rydde en lille smule op i det danske landskab. Jeg er også overbevist om, at mange af de deltagende stopper med at smide skrald i naturen fremover. Jeg er bare ikke sikker på, at det er nok.

Det er tid til, at politikere og beslutningstagere i alle instanser og på alle niveauer tager et klimavalg som de tusindvis af affaldsindsamlende. Det kunne være fedt med noget reel klimapolitik, også når det kommer til affald og plastikforbrug. For selvom vi sorterer vores affald i hjemmet (hvilket vi selvfølgelig skal blive ved med), så forsvinder det ikke som dug for solen. Det forsvinder til gengæld lige op i den blå luft og farver den sort. Også selvom dette foregår langt væk fra det danske rige.

Kunne man forestille sig, at vi stemte nogle politikere ind ved næste valg, som tør stille krav til deres folk? Krav som eksempelvis kunne gøre emballagefrie supermarkeder til den selvfølgelige indkøbsløsning. Det kunne jeg faktisk godt forestille mig!

Jeg har et ønske om at se politikere i byrådene, på Christiansborg og i Europa-Parlamentet, der tør samle op efter mange års uhensigtsmæssig og nærmest ikke-eksisterende klimapolitik. Et inderligt ønske om at se lovgivning, der sikrer, at vi i fællesskab får renset vores hænder ved at rydde op efter os selv og generationerne før os. Det tager længere tid end en enkelt eftermiddag ved Hasle Bakker.

Jeg tror på, at det kan ske, fordi der i løbet af de kommende måneder ligger to politiske valg. Det eneste, vi skal gøre, er at tage et par afgørende fremtidssikrende klimavalg! Når de er taget, vil jeg kunne se den større mening i at deltage igen i næste års landsdækkende affaldsindsamling.

Annonce
samle affaldskraldklimakina nexnex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce