Annonce
Debat

Læserbrev: Mens vi venter på letbanen

mens vi venter på letbanenletbanehinnerupsilkeborgbrabrand nex

"Mens vi venter på letbanen", er titlen på Grenaa Amatørteaters kommende revy. Humor og revy gør godt på Djursland, lige nu med knap tre år uden tog!

Mens vi venter, er der tid til at gøre letbanen rigtig god, til når den kommer. Og planlægge næste udbygninger. Planlægning og anlæg tager jo tid!

Vi kan for eksempel gøre Grenaabanen hurtigere. Køretiden mellem Grenaa og Aarhus udfordres af ekstra stationer og trængsel langs Aarhus havn. En hurtig passage her er helt afgørende, for at sygeplejersken og hospitalsgæsten fra Odder, Trustrup og Kolind når i tide til hospitalet i Skejby, at borgeren i Ryomgård når frem til Viby og omvendt, og at den rejsende fra Grenaa når Aarhus Universitet i tide eller toget Aarhus H-Hamborg.

Vi kan desuden gøre banen godt tilgængelig for alle. Niveaufri indstigning vil være et stort fremskridt for mange. Men kørestols-tilgængeligheden er endnu ikke på plads på Odder-Grenaa-strækningen.

Vi kan lave passagertællinger, så vi kender trafikmønstrene og kan kombinere bane, bus og bilernes p-tilbud bedst muligt. Det vil åbne for massevis af rejsende til/fra Djursland, og det vil aflaste Aarhus for biler. Men letbaneselskabets tællinger virker stadig ikke.

Vi kan gøre stationsområderne lækre og attraktive, så de står klar, til når letbanen kommer.

Vi kan også anlægge dobbeltspor, så vi får "non-stop-tog" Hornslet-Lystrup-Aarhus ("hurtigt med") og parallelt har "alle-stop-tog" til gavn for Skødstrup, Risskov osv. ("alle med"). Køretiden Aarhus H-Grenaa skal ned under 60 minutter. Men planerne for gennemgående kørsel er sat på standby.

Derimod er Aarhus Kommunes planer for en eventuel ny linje mellem Aarhus Ø og Aarhus H fremrykket, så den kan bygges fra 2020. Det vil presse køreplaner og rettidighed markant, hvis skinnerne mellem Aarhus H og Østbanegården skal give plads både til Skejby-linjen, Risskov-linjen (Grenaa-banen) og en Aarhus Ø-linje.

Vi kan planlægge løbende udbygning, hvor der er behov. Bergen-letbanen er mit forbillede. Her planlægges og udbygges løbende, år efter år, senest til Bergen lufthavn. Norge har et bredt politisk flertal, der prioriterer baneudbygning.

Alle parter i Østjylland har peget på Lisbjerg-Hinnerup som næste nye brik i letbane-fingersystemet. Århusianerne fortjener Brabrand-letbanelinjen. VVM-analyser er i gang, men regeringen bremser udbygning. De næste faser kan så blive den ny nærbane til Silkeborg samt udbygning langs Djurslandsmotorvejen til Tirstrup lufthavn, der oplever en hidtil uset vækst.

Få nu fingeren ud! Giv os Grenaabanen igen. Og kom nu videre med den østjyske fingerplan! Det bliver godt, når letbanen kommer, og det kan blive endnu bedre på den lange bane!

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce