Annonce
Debat

Læserbrev: Mens vi venter på letbanen

mens vi venter på letbanenletbanehinnerupsilkeborgbrabrand nex

"Mens vi venter på letbanen", er titlen på Grenaa Amatørteaters kommende revy. Humor og revy gør godt på Djursland, lige nu med knap tre år uden tog!

Mens vi venter, er der tid til at gøre letbanen rigtig god, til når den kommer. Og planlægge næste udbygninger. Planlægning og anlæg tager jo tid!

Vi kan for eksempel gøre Grenaabanen hurtigere. Køretiden mellem Grenaa og Aarhus udfordres af ekstra stationer og trængsel langs Aarhus havn. En hurtig passage her er helt afgørende, for at sygeplejersken og hospitalsgæsten fra Odder, Trustrup og Kolind når i tide til hospitalet i Skejby, at borgeren i Ryomgård når frem til Viby og omvendt, og at den rejsende fra Grenaa når Aarhus Universitet i tide eller toget Aarhus H-Hamborg.

Vi kan desuden gøre banen godt tilgængelig for alle. Niveaufri indstigning vil være et stort fremskridt for mange. Men kørestols-tilgængeligheden er endnu ikke på plads på Odder-Grenaa-strækningen.

Vi kan lave passagertællinger, så vi kender trafikmønstrene og kan kombinere bane, bus og bilernes p-tilbud bedst muligt. Det vil åbne for massevis af rejsende til/fra Djursland, og det vil aflaste Aarhus for biler. Men letbaneselskabets tællinger virker stadig ikke.

Vi kan gøre stationsområderne lækre og attraktive, så de står klar, til når letbanen kommer.

Vi kan også anlægge dobbeltspor, så vi får "non-stop-tog" Hornslet-Lystrup-Aarhus ("hurtigt med") og parallelt har "alle-stop-tog" til gavn for Skødstrup, Risskov osv. ("alle med"). Køretiden Aarhus H-Grenaa skal ned under 60 minutter. Men planerne for gennemgående kørsel er sat på standby.

Derimod er Aarhus Kommunes planer for en eventuel ny linje mellem Aarhus Ø og Aarhus H fremrykket, så den kan bygges fra 2020. Det vil presse køreplaner og rettidighed markant, hvis skinnerne mellem Aarhus H og Østbanegården skal give plads både til Skejby-linjen, Risskov-linjen (Grenaa-banen) og en Aarhus Ø-linje.

Vi kan planlægge løbende udbygning, hvor der er behov. Bergen-letbanen er mit forbillede. Her planlægges og udbygges løbende, år efter år, senest til Bergen lufthavn. Norge har et bredt politisk flertal, der prioriterer baneudbygning.

Alle parter i Østjylland har peget på Lisbjerg-Hinnerup som næste nye brik i letbane-fingersystemet. Århusianerne fortjener Brabrand-letbanelinjen. VVM-analyser er i gang, men regeringen bremser udbygning. De næste faser kan så blive den ny nærbane til Silkeborg samt udbygning langs Djurslandsmotorvejen til Tirstrup lufthavn, der oplever en hidtil uset vækst.

Få nu fingeren ud! Giv os Grenaabanen igen. Og kom nu videre med den østjyske fingerplan! Det bliver godt, når letbanen kommer, og det kan blive endnu bedre på den lange bane!

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

Aarhus

Første Aarhus-bilbrand kan være opklaret: Sigtet havde mistænkelige sår i ansigtet

Danmark

71-årig mand anholdt for at have kørt 22-årig værnepligtig ihjel: Havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Annonce