Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Mest grøn kollektiv trafik for pengene - vi kan få meget mere af den, hvis vi vælger hjul fremfor skinner

Ved at bruge busser i stedet for letbane vil vi altså både undgå at ødelægge den indre by med flere master og el-ledninger og samtidig tilgodese den gode og grønne by.

Aarhus vokser sig i disse år til en rigtig storby. Det kan vi også mærke på fremkommeligheden.

Samtidig skal vi stå forrest i den grønne omstilling med anvendelse af klimavenlige teknologier. Begge disse forhold peger på massive investeringer i grøn kollektiv trafik. Men vi skal investere klogt.

Aarhus Byråd skal om kort tid tage stilling til, hvad der skal med i undersøgelserne af den nye udbygning af den kollektive trafik. Vi skal diskutere, hvordan vi tager erfaringerne fra letbanens etape 1 over i den næste fase. Indstillingen indeholder blandt andet mulighed for at forbedre den kollektive trafik på strækningen fra midtbyen til Brabrand, og her indgår muligheden for at udbygge med mere letbane eller med de såkaldte BRT-busser, som er større toglignende busser, som kører i egen tracé på samme måde som letbanen.

Jeg håber meget, at byrådet ikke bare blindt vil sige ja til en etape 2 af letbanen. Jeg vil meget hellere bruge pengene klogt på en grøn kollektiv trafik med en høj kvalitet - og vi kan få meget mere af den, hvis vi vælger hjul fremfor skinner. Faktisk vil prisen for BRT formentligt være ca. halvdelen af det skinnebaserede alternativ.

Samtidigt hermed vil BRT-løsningen være langt mindre indgribende i byrummet. Med nye batteriteknologier viser erfaringerne fra andre byer, at vi kan få en etape 2 helt uden skæmmende køreledninger.

For mig handler det om, at århusianerne får mest mulig grøn kollektiv trafik for pengene. Letbanen har vist sig at være en overordentlig dyr løsning. Det er min opfattelse, at vi skal undersøge alternativerne grundigt.

Og hvis BRT-busser mellem Brabrand og midtbyen giver mest og bedst kollektiv trafik for pengene, er det jo den løsning, vi bør vælge.

Hvis vi skal løse de akutte problemer, vi har i Aarhus med fremkommelighed, så kan det ikke bare løses med en ny letbane-strækning til Brabrand. Vi skal tage fat på at give hele den kollektive trafik et løft, for kun på den måde får vi skabt plads til alle i trafikken. Og den nye teknologi med blandt andet elektriske busser viser jo, at vi også kan få en klimavenlig kollektiv trafik.

Ved at bruge busser i stedet for letbane vil vi altså både undgå at ødelægge den indre by med flere master og el-ledninger og samtidig tilgodese den gode og grønne by.

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Frygter skævvridning af Danmark efter coronakrise: Regeringen varsler særlig hjælp til landdistrikterne

Danmark

Corona-kaos i hjemmepleje har givet bedre pleje for borgerne i Aarhus

Aarhus For abonnenter

Præst vil ikke udskyde konfirmation: Det er synd for vores døtre, siger mødre

Annonce