Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Midttrafik bør kontrollere for social dumping

Som skatteydere, der er med til at finansiere Midttrafik, må vi alt i alt kræve en ordentlig kontrol.
Annonce

Social dumping med skatteborgernes penge er uacceptabelt. Derfor er det helt galt, at trafikselskabet Midttrafik lukker øjnene for mulig underbetaling af chauffører, der kører i de såkaldte garantibiler i forbindelse med flextrafik.

Taxa-loven kræver, at deres løn og arbejdstid skal være på overenskomst-niveau. Det er altså ulovligt, hvis vognmændene snyder chaufførerne.

Men hvem skal kontrollere, at betalingen er i orden? Midttrafik gør det ikke. Selskabet lukker øjnene for underbetaling, fordi de mangler en kontrol på området – selv om vognmændene skriver under på, i kontrakten med Midttrafik, at deres chauffører skal have løn og arbejdstid svarende til niveauet i overenskomsterne.

Desværre er der altid sorte får, der vil bryde reglerne, når der mangler kontrol. Det gælder også en del vognmænd, der vil score en højere gevinst til sig selv. Disse vognmænd gør chaufførerne til sorteper og underminerer overenskomsterne.

Fagforeningen 3F Transport, Logistik og Byg i Århus har derfor anmeldt seks sager om underbetaling til Midttrafik. Det er formentlig kun toppen af isbjerget.

Vi undrer os, for tre andre steder i Danmark har Midttrafiks søsterselskaber lavet en udmærket kontrol i form af stikprøver. F.eks. har det vist sig, at hos Movia på Sjælland overtrådte de private vognmænd reglerne i ni ud af ti stikprøver. Der er ingen grund til at tro, at det skulle være bedre her i området!

Både Movia, Fynbus og Nordjyllands Trafikselskab har nedsat kontrolpaneler, der består af arbejdsgivere og fagforeninger på taxa-området, som kan vurdere om overenskomst-niveauet er overholdt i stikprøverne. En særdeles klog metode, for arbejdsmarkedets parter er jo de sande overenskomst-eksperter.

En del vognmænd uden overenskomst påstår over for 3F, at så skal de heller ikke give løn og arbejdsforhold efter overenskomsterne. Men det er forkert. Loven kræver simpelthen overenskomstniveau, uanset om vognmanden har en overenskomst eller ej. Og kun Midttrafik kan kræve lønsedler udleveret fra vognmanden, fordi det er Midttrafik, der udliciterer opgaverne, og som vognmanden indgår kontrakt med.

Som skatteydere, der er med til at finansiere Midttrafik, må vi alt i alt kræve en ordentlig kontrol.

Midttrafiks svar:

Af Thomas Dalgaard Mikkelsen, funktionsleder, Midttrafik

Midttrafik har iværksat flere tiltag, der skal sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der udfører Flextrafik.

I 2018 indførte Midttrafik muligheden for, at vi kan bede selskaber om dokumentation for, at både lovgivningen og Midttrafiks krav om løn- og arbejdsvilkår overholdes. Hvis et selskab ikke indsender dokumentation, eller hvis selskabet ikke overholder kravene, kan Midttrafik modregne selskabet i dets betaling og i sidste ende også ophæve kontrakten med selskabet.

Samtidig valgte Midttrafik at oprette et Samarbejdsudvalg. Samarbejdsudvalget, der består af repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, skal i fællesskab vurdere sager om løn- og arbejdsvilkår. Arbejdsmarkedets parter har nemlig de bedste forudsætninger – ikke Midttrafik.

For at gøre det nemt både at indmelde sager og vurdere sager oprettede Midttrafik også en formular på vores hjemmeside. Både chauffører, vognmænd og arbejdsmarkedets parter kan via formularen indmelde sager, hvis de har dokumentation for tvivlsomme løn- og arbejdsvilkår. Midttrafik har siden 2018 ikke modtaget konkrete anmeldelser, og Samarbejdsudvalget har af den årsag ikke været indkaldt.

Eigil Andersen, sekretær for SF’s fagklub i Østjylland. Arkivfoto: Steen Brogaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Vagtfirma på Aarhus Ø: - De unge er ved at smadre en århusiansk turistperle

Annonce