Annonce
Debat

Læserbrev: Nyt stadion uden nok p-pladser

stadionparkparkeringhavreballe skovpakeringspladser nex

Såvel underkæbe som dagblad var ved at falde på gulvet, da jeg torsdag morgen på side 4 i min og AGF's avis så tegningerne, der pludselig fik løst alle problemer omkring et nyt stadion - uden at flytte væddeløbsbane eller noget som helst andet.

Lad mig indledningsvis slå fast, at jeg er AGF'er langt ind i hjertet efter at have brugt en del ungdomsår på klubbens 3. hold. Til gengæld har jeg svært ved at forstå, at vi skulle kunne få bedre fodbold fra de lokale helte ved at fjerne løbebanen, men lad bare det ligge. Det er der åbenbart mange, der mener.

Men planen - som også får al medvind i avisens leder!

For det første skal der bygges 1100 boliger åbenbart med en svag og tynd infrastruktur. Boligerne er på tegningen farvet i en diskret grøn farve - bl.a. mere eller mindre hele vejen rundt om cykelbanen, så det ser ud til, at området stadig fremstår som grønt! Det havde nok været mere fair at bruge en tydeligt afvigende farve, der viste, hvor meget byggeri, der skal til!

Men værst af alt er da, at man fjerner alle parkeringspladser - som alle, der bor i området, ved, langt fra er nok, når bare der kommer 6-7.000 på stadion. Jovist. Man vil lave en parkeringskælder under et nyt tennisanlæg. Men det skal vel 10-12 etager ned i jorden, hvis det skal kunne tage tilstrømningen til for eksempel en landskamp. Og det er jo ikke realistisk.

Dertil kommer til- og frakørsel. Jeg har et par gange i forbindelse med det nylige håndbold-VM besøgt idrætsanlægget i Herning. Store markflader på begge sider af anlægget dækker parkeringsbehovet, og derfor tager det kun en lille halv time at komme derfra. Hvis et tilsvarende antal biler - eller måske dobbelt så mange - skal op fra en parkeringskælder og ud via Stadion Allé eller Havreballe Skovvej, hvor mange timers tålmodighed skal der så til?

Nej - usagt lægger planen op til, at det gamle zoo-område med stadionsøerne må lade livet til et parkeringsanlæg, men det finder man naturligvis først ud af at foreslå, når alt det andet er slugt.

Jeg ser gerne, at byens fodboldklub får mulighed for at bygge et nyt stadion! Vi må bare have et ærligt grundlag at dømme det på. Og formodentlig var det bedst placeret langs en af de større færdselsårer som for eksempel Ringvejen!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce