Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Rød og grøn retning i budget – trods store mangler

Med Enhedslistens deltagelse i budgetforliget i Aarhus har vi fået en rød og grøn retning på mangt og meget, som vi har kæmpet for i årevis. Glædeligt, at så mange andre partier nu bakker op om alt dette. Det viser, at vores lange seje politiske arbejde bærer frugt, også selvom der i budgetforliget er store mangler.

Med Enhedslistens deltagelse i budgetforliget i Aarhus har vi fået en rød og grøn retning på mangt og meget, som vi har kæmpet for i årevis. Glædeligt, at så mange andre partier nu bakker op om alt dette. Det viser, at vores lange seje politiske arbejde bærer frugt, også selvom der i budgetforliget er store mangler.

Især på to vigtige områder, vi har kæmpet for i mange år, er der store fremskridt. Det gælder først og fremmest klima- og miljøindsatsen, hvor vi har stillet masser af forslag om trafik, grøn og økologisk mad, mindre luftforurening, alternativ energi, biodiversitet, cirkulær økonomi mm. Nu sker der endelig noget, med mange millioner kroner til en klimafond. Det giver håb for fremtiden.

Bedre normeringer i daginstitutionerne har vi foreslået i årevis, uden den store opbakning. Nu er der hjælp fra den nye regering, og med budgetforliget har vi fået garanteret, at penge fra staten til minimumsnormeringer vil gå til dette. Det er virkelig glædeligt.

Dårligt indeklima i daginstitutioner har vi i foråret sat på dagsordenen, og vi har fået resten af byrådet med til at få lavet en indeklima-strategi. Det har ført til, at der med budgetforliget er afsat 30 millioner kroner til at forbedre børne- og arbejdsmiljø med hensyn til indeklima, toiletter og tilgængelighed i århusianske skoler og dagtilbud. Et godt resultat.

Med forliget har vi desuden været stærkt medvirkende til at få afsat penge til flere vigtige ting på forskellige områder: Svalegangens produktion af egne forestillinger, mere personale på Kvinde-Krisecentret, drift af Beboer- og Aktivitetshuset Brabrand Gasværk, forbedret sikkerhed ved Aarhus Å og drift af LGBT+hus, som vi sidste år var alene om at støtte.

Vi har været med til at give 10 millioner kroner ekstra til den kollektive trafik, hvilket vi altid har kæmpet hårdt for. Vi kunne have ønsket os endnu flere penge, men beløbet giver dog en vis forbedring. Og man skal lægge mærke til, at budgettet ikke afsætter millioner til vejprojekter, parkeringsanlæg eller andre prestige-projekter, som sædvanligvis når højrefløjen deltager i budgetforlig.

Sidste år foreslog vi en tandsundhedsplan, uden at få den igennem. Nu er den på budgettet med 3,6 millioner kroner om året, til stor gavn for flere økonomisk svage grupper. Der er også penge til andre af vores forslag som flere cykelstier, skovrejsning, vildskov samt å-omløb, der giver bedre fiskeliv.

Vi har ikke formået at få sat grundskyld eller andre indtægter op, sådan som vi gerne ville, for at få flere penge til velfærd. For efter nedskæringer, besparelser og effektiviseringer gennem flere år mangler der stadig en hel del penge, især på det sociale område og på ældreområdet. Det vil vi holde skarpt øje med, for vi kan ikke med et enkelt forlig rette op på alle mangler og misgerninger.

Annonce
Illustration: Jens Nex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce